Driftstyper.

Finn ut mer om våre alternative driftstyper.

EQC 400 4MATIC: Strømforbruk ved blandet kjøring: 25,0-22,3 kWh/100 km. CO2-utslipp ved blandet kjøring: 0 g/km.(1)

Helelektrisk drift


Kompromissløst elektrisk med nye EQC.

Ren elektrisk mobilitet betyr null lokale utslipp, nesten lydløs kjøring og en fremragende respons. Med andre ord en helt ny kjørefølelse.

Helelektrisk drift


Kompromissløst elektrisk med nye EQC.

Ren elektrisk mobilitet betyr null lokale utslipp, nesten lydløs kjøring og en fremragende respons. Med andre ord en helt ny kjørefølelse.

Filmen viser hvordan den helelektriske drivlinjen i Mercedes-Benz EQC fungerer.
Se igjen

Helelektrisk drift


Les mer om komponentene til den helelektriske driften.

Helelektrisk drift


Les mer om komponentene til den helelektriske driften.

Ladesystem

Det intelligente ladesystemet gjør det mulig å lade batteriet med alle vanlige lademuligheter, dvs. vanlige stikkontakter, veggbokser, ladestasjoner med vekselstrøm (AC) og hurtigladestasjoner (DC).

Laderen er fast integrert i bilen og styrer ladingen via det offentlige strømnettet. Samtidig omdanner den vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC). I tillegg til lading med "vanlig" nettforbindelse (AC), kan bilen også lades med DC-ladestasjoner (hurtigladestasjoner).

Høyvolt-litiumionbatteri

Høyvolt-litiumionbatteriet er den sentrale energiakkumulatoren for elektrisk drift. Både rekkevidde og ytelse er direkte avhengig av batteriets egenskaper.

Batteriet lades eksternt via strømnettet.I tillegg gjenvinnes energi under bremsing og kjøring uten gasspådrag. Batteriet er plassert i understellet, noe som gir et lavt og dynamisk gunstig tyngdepunkt.

Elektromotor

En elektromotor på forakselen og en på bakakselen omdanner den elektriske energien fra høyvoltbatteriet til mekanisk energi og sørger for imponerende fremdrift fra aller første omdreining.

Drivkraften fordeles effektivt og trinnløst mellom for- og bakakselen, noe som reduserer strømforbruket og øker dynamikken.

Bremsesystem med energigjenvinning

Økt energigjenvinning i bremsefaser og faser uten gasspådrag gir et stort potensial for forbruksreduksjon, noe som følgelig gir økt rekkevidde.

Dette skyldes en intelligent fordeling av retardasjonsmomenter med forbedret virkningsgrad. Ved bremsing (med bremsepedalen) er det derfor først elektromotoren som bremser. Den fungerer da som en generator. Du kan dessuten påvirke energigjenvinningen i flere trinn ved hjelp av girtastene på rattet.

EQC 400 4MATIC: Strømforbruk ved blandet kjøring: 25,0-22,3 kWt/100 km. CO2-utslipp ved blandet kjøring: 0 g/km.[1]

Plug-in hybrid


EQ Power: En perfekt kombinasjon av elektro- og forbrenningsmotor.

Lær mer om de enkelte driftskomponentene i plug-in hybrid-teknikken. Plug-in hybrid er tilgjengelig for flere av våre modeller. Kontakt din forhandler om detaljer.

Plug-in hybrid


EQ Power: En perfekt kombinasjon av elektro- og forbrenningsmotor.

Lær mer om de enkelte driftskomponentene i plug-in hybrid-teknikken. Plug-in hybrid er tilgjengelig for flere av våre modeller. Kontakt din forhandler om detaljer.

Mercedes-Benz EQ Power: plug-in hybrid.

Ladekontakt

Høyvolt-litiumionbatteriet kan lades både ved hjelp av energigjenvinning samt eksternt med en ladekontakt på høyre side av den bakre støtfangeren.

Takket være et intelligent ladesystem kan batteriet lades med en veggboks, en vanlig stikkontakt eller en offentlig ladestasjon.

Høyvolt-litiumionbatteri

Takket være et høyvolt-litiumionbatteri bak i bilen kan du kjøre rent elektrisk, for eksempel i byen.

Batteriet kan lades eksternt for eksempel med en veggboks, samt under kjøring med energigjenvinning og forbrenningsmotor.

Hybrid-girkasse inkl. elektromotor

Fullstendig integrert i hybridhodet på en standard 9-trinns 9G-TRONIC automatgirkasse er elektromotoren og en ekstra skillekobling mellom forbrennings- og elektromotor.

Forbrenningsmotor

Alt etter modell blir fire- eller sekssylindrede bensin- eller dieselmotorer kombinert med hybridmoduler og batterier i forskjellige ytelsestrinn.

Ved behov får forbrenningsmotoren hjelp av elektromotoren til et ekstra fraspark i akselerasjonen. Resultatet er kjøreytelser som kombinerer kjøreglede og komfort med minimalt forbruk og lave utslipp.

Bremsesystem med energigjenvinning

Økt energigjenvinning i bremsefaser og faser uten gasspådrag gir et stort potensial for forbruksreduksjon, noe som følgelig gir økt rekkevidde.

Dette skyldes en intelligent fordeling av retardasjonsmomenter med forbedret virkningsgrad. Ved bremsing (med bremsepedalen) er det derfor først elektromotoren som bremser. Den fungerer da som en generator.