Mercedes-EQ.

Velkommen til Mercedes-Benz og vår elektromobile verden.

EQ – elbiler


Kompromissløst elektrisk med Mercedes-Benz EQ-modellene.

EQ – elbiler


Kompromissløst elektrisk med Mercedes-Benz EQ-modellene.

Ren elektrisk mobilitet betyr null lokale utslipp, nesten lydløs kjøring og en fremragende respons. Samlet betyr dette en helt ny kjørefølelse og en fremtidsrettet form for mobilitet som minner om pionerarbeidet som ble gjort for 130 år siden.

Mercedes-EQ modeller


Dynamisk, nesten lydløs og uten lokale utslipp.

Tilbudet av helelektriske modeller fra Mercedes-Benz har noe for enhver smak, enten du foretrekker en sportslig SUV eller vil ha en familievennlig bil.

Mercedes-EQ modeller


Dynamisk, nesten lydløs og uten lokale utslipp.

Tilbudet av helelektriske modeller fra Mercedes-Benz har noe for enhver smak, enten du foretrekker en sportslig SUV eller vil ha en familievennlig bil.

    EQC fra Mercedes-EQ.

    EQC foran en mursteinsvegg

    Den første rent batterielektriske bilen av merket EQ oppfyller høye forventninger. Den ikke bare overbeviser når det gjelder sikkerhet og komfort, men har også høy kjøredynamikk takket være to elektromotorer på for- og bakakselen. Mercedes me byr på omfattende tjenester som gjør elektrisk kjøring enda enklere.

    EQV fra Mercedes-EQ.

    Bildet viser EQV ved en Mercedes-Benz wallbox.

    Spesielle designelementer utviklet for EQ-modellene gir EQV 300[1] en spennende og progressiv karakter – både inn- og utvendig. I likhet med alle Mercedes-Benz flerbruksbiler har også EQV 300[1] komfortable og funksjonelle løsninger som er kjennetegnende for merket.

    EQA fra Mercedes-EQ.

    Mercedes-Benz EQA

    EQA er den kompakte atleten blant Mercedes-EQ-bilene, lett gjenkjennelig på den merketypiske Black-Panel-grillen med stjerne i midten og lysbånd på front og hekk. Diskrete powerdomes på panseret hinter også til bilens sportslighet.

    EQB fra Mercedes-EQ.

    EQB

    Nye EQB kombinerer typiske Mercedes-EQ-designelementer med et kantete og karakteristisk uttrykk. Med syv seter som standard, et sjenerøst bagasjerom og MBUX multimediesystem, kan du oppleve elektrisk kjøring på en helt ny måte.

    EQS fra Mercedes-EQ.

    EQS

    Luksus i bilen på sitt beste: Den elektriske driften muliggjør et helt nytt plasskonsept. Mye mer fleksibel og med bedre plass enn konvensjonelle sedaner, men likevel fantastisk elegant.

    EQE fra Mercedes-EQ.

    EQE

    Allerede ved første øyekast blir du klar over at EQE er en del av en ny epoke. Det viktigste kjennetegnet er den såkalte "one bow"-designen – en kupélignende skulderlinje som elegant strekker seg fra hekk til front, hvor den fremhever typiske EQ-detaljer som for eksempel det tredimensjonale mønsteret av Mercedes-Benz stjerner på fronten.

    Helelektrisk drift


    Les mer om komponentene til den helelektriske driften.

    Helelektrisk drift


    Les mer om komponentene til den helelektriske driften.

    Ladesystem

    Det intelligente ladesystemet gjør det mulig å lade batteriet med alle vanlige lademuligheter, dvs. vanlige stikkontakter, veggbokser, ladestasjoner med vekselstrøm (AC) og hurtigladestasjoner (DC).

    Laderen er fast integrert i bilen og styrer ladingen via det offentlige strømnettet. Samtidig omdanner den vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC). I tillegg til lading med "vanlig" nettforbindelse (AC), kan bilen også lades med DC-ladestasjoner (hurtigladestasjoner).

    Høyvolt-litiumionbatteri

    Høyvolt-litiumionbatteriet er den sentrale energiakkumulatoren for elektrisk drift. Både rekkevidde og ytelse er direkte avhengig av batteriets egenskaper.

    Batteriet lades eksternt via strømnettet. I tillegg gjenvinnes energi under bremsing og kjøring uten gasspådrag. Batteriet er plassert i understellet, noe som gir et lavt og dynamisk gunstig tyngdepunkt.

    Elektromotor

    En elektromotor på forakselen og en på bakakselen omdanner den elektriske energien fra høyvoltbatteriet til mekanisk energi og sørger for imponerende fremdrift fra aller første omdreining.

    Drivkraften fordeles effektivt og trinnløst mellom for- og bakakselen, noe som reduserer strømforbruket og øker dynamikken.

    Bremsesystem med energigjenvinning

    Økt energigjenvinning i bremsefaser og faser uten gasspådrag gir et stort potensial for forbruksreduksjon, noe som følgelig gir økt rekkevidde.

    Dette skyldes en intelligent fordeling av retardasjonsmomenter med forbedret virkningsgrad. Ved bremsing (med bremsepedalen) er det derfor først elektromotoren som bremser. Den fungerer da som en generator. Du kan dessuten påvirke energigjenvinningen i flere trinn ved hjelp av girtastene på rattet.