Plug-in hybrid

fra Mercedes-Benz.

Ny dynamikk, effektivitet og rekkevidde for alle kjøretøysegmenter.

Teknologi enkelt forklart


Hva er en ladbar hybrid – alt om ladbar hybrid-teknologien fra Mercedes-Benz

Drivverkskomponentene: Innovativ teknologi i intelligent samspill for høyere effektivitet.

Teknologi enkelt forklart


Hva er en ladbar hybrid – alt om ladbar hybrid-teknologien fra Mercedes-Benz

Drivverkskomponentene: Innovativ teknologi i intelligent samspill for høyere effektivitet.

Dra horisontalt
  • Die Ladedose der neuen Mercedes-Benz E-Klasse Limousine.

    Lading av ladbar hybrid

    Prinsipielt kan en ladbar hybrid lades med en husholdningsstikkontakt. Som et betydelig raskere og sikrere alternativ kan du for eksempel bruke en veggboks fra Mercedes-Benz (ikke en del av leveringsomfanget). Med denne vil kjøretøyet få tilbake til sin fulle elektriske rekkevidde innen kort tid. Hvis du ikke er hjemme, er offentlige ladestasjoner også en mulighet til å "fylle strøm" på kjøretøyet ditt. Med tjenesten Mercedes me Charge[1]blir lading på farten enda enklere, for i et ladenettverk med mer enn 400 000 ladestasjoner over hele Europa kan du lade enkelt med bare én ladeavtale. Dersom Plug & Charge er tilgjengelig for bilen din, kan du aktivere tjenesten i tjenesteoversikten i Mercedes me-appen eller Mercedes me-portalen. Du trenger en aktiv Mercedes me Charge-ladeavtale for å bruke Plug & Charge.

    [1] For å kunne bruke Mercedes me connect-tjenesten "Mercedes me Charge" kreves det en egen ladeavtale med en valgt tredjepartsleverandør som håndterer betaling og fakturering av ladingene. Bruk av Mercedes me connect-tjenester forutsetter at du har en personlig Mercedes me ID, og at du har godtatt bruksvilkårene for Mercedes me connect-tjenestene.
  • Die Lithium-Ionen-Hochvoltbatterie der neuen Mercedes-Benz E-Klasse Limousine.

    Litiumion-høyvoltbatteri

    Et litiumion-høyvoltbatteri brukes som elektrisk energiakkumulator. Batteriet kan lades på en ekstern elektrisk energikilde. Denne batteritypen kombinerer høy energitetthet med lang holdbarhet og lite plassbehov. Ladingen utføres via en kjøretøykontakt på sideveggen eller i støtfangeren bak på kjøretøyet.

  • Das Getriebe inklusive Elektromotor der neuen Mercedes-Benz E-Klasse Limousine.

    Girkasse inkl. elmotor

    Elektromotoren kan brukes både som motor og generator. I motordrift brukes den til fremdrift, i skyvedrift og under bremsing gjenvinnes elektrisk energi som brukes til å lade litiumionbatteriet. Elektromotoren tilbyr maksimalt dreiemoment fra første øyeblikk, noe som gir en særdeles kraftig akselerasjon fra stillestående. Den svært effektive dreiemomentomformeren gir den vanlige høye startkomforten ved hybrid kjøring.

  • Das Vorderrad der neuen Mercedes-Benz E-Klasse Limousine.

    Regenerativt bremsesystem

    Energigjenvinning er omdanning av bevegelsesenergi til elektrisk energi for delvis gjenvinning av bremseenergien i skyvedriften. Denne energien kan lagres i litiumionbatteriet og senere brukes av elmotoren til fremdrift eller av sekundærforbrukere i kjøretøyet (som f.eks. klimaanlegg).

  • Der Verbrennungsmotor der neuen Mercedes-Benz E-Klasse Limousine.

    Forbrenningsmotor

    Alt etter modell blir effektive bensin- eller dieselmotorer kombinert med hybridmoduler og batterier i forskjellige ytelsestrinn. Ved behov gir elmotoren forbrenningsmotoren et ekstra fraspark i akselerasjonen. Resultatet er kjøreytelser som kombinerer kjøreglede og komfort med minimalt forbruk og lavere lokale CO2-utslipp.

Drivlinjen i nye Mercedes-Benz E-Klasse.
  • Lading av ladbar hybrid

  • Litiumion-høyvoltbatteri

  • Girkasse inkl. elektromotor

  • Regenerativt bremsesystem

  • Forbrenningsmotor

Effektivitet og forbruk


Lengre rekkevidde. Mer effekt. Mindre forbruk.

Effektivitet og forbruk


Lengre rekkevidde. Mer effekt. Mindre forbruk.

    Maksimal fleksibilitet takket være el- og forbrenningsmotor.

    Nye Mercedes-Benz GLC ladbar hybrid.

    Styrken til de ladbare hybridmodellene er deres allsidighet. De kombinerer den nesten lydløse og lokalt CO2-utslippsfrie eldriften i byer med uavhengigheten og fleksibiliteten til forbrenningsmotoren på langturer.

    Lokalt utslippsfri kjøring.

    Nye GLA ladbar hybrid fra Mercedes-Benz.

    Ladbare hybridbiler er en viktig milepæl på veien mot CO2-utslippsfri kjøring. Mercedes-Benz videreutvikler konsekvent den elektriske rekkevidden til sine ladbare hybridmodeller for å kunne tilby lokalt CO2-utslippsfri kjøring på hverdagslige avstander innen alle segmenter.

    Rutebasert driftsstrategi med energigjenvinning.

    Bildet viser Mercedes-Benz B-Klasse sett på skrå bakfra.

    Den intelligente, rutebaserte driftsstrategien velger elektrisk kjøreprogram der det er mest fornuftig på ruten. Den tar hensyn til blant annet kartdata, topografi, tillatt toppfart og trafikkforhold for hele ruten. ECO-assistenten hjelper føreren med å spare energi.

    Redusert forbruk gjennom målrettet lading.

    Bildet viser Mercedes-Benz A-Klasse sett fra siden.

    På grunn av den elektriske rekkevidden til de nye Mercedes-Benz ladbar hybrid-modellene, kan du hovedsakelig kjøre med eldrift i hverdagen og dermed redusere forbruksverdiene. Jo hyppigere du lader kjøretøyet og bevisst bruker den rutebaserte driftsstrategien med energigjenvinning, desto mer av kjøringen din vil være med el-dift og dermed bidra til å redusere forbrenningsmotorens forbruk.

    Ladbar hybrid med diesel.

    Nye GLC Coupé som ladbar hybrid med diesel.

    Ny dieselteknologi kombineres med den nyeste generasjonen hybriddrift. Lokalt CO₂-utslippsfri mobilitet blir en følelsesmessig opplevelse, ledsaget av høyere effektivitet, bemerkelsesverdig kjørekomfort og den imponerende rekkevidden til dieselmotoren.

    Komfortabel kjøredynamikk


    Tiden er moden for nye opplevelser: Emosjoner og intelligens.

    Komfortabel kjøredynamikk


    Tiden er moden for nye opplevelser: Emosjoner og intelligens.

      Dynamisk kjøreopplevelse.

      Mercedes-Benz GLE SUV sett skrått forfra.

      Ta del i den elektriske kjøreopplevelsen med umiddelbar respons og maksimalt dreiemoment fra første omdreining. Du vil umiddelbart bli vant til denne nye dynamikken og sette stor pris på den. I hvert fall etter at du har fått kjenne på kraften fra de to drivsystemene samtidig under akselerasjon.

      Kjent pålitelighet.

      Bildet viser Mercedes-Benz A-Klasse sett på skrå forfra.

      Våre ladbare hybrider kombinerer som drivsystem det beste fra to verdener, forbrenningsmotor og el-drift. Takket være det intelligente samspillet mellom de tekniske komponentene, kombinert med sikkerheten som kjennetegner Mercedes-Benz, oppfyller alle bilene kravet vårt om en mest mulig perfekt kombinasjon av forbrenningsmotor og el-drift.

      Lydløs eldrift.

      Bildet viser Mercedes-Benz A-Klasse sedan sett på skrå forfra.

      Nyt den nye kjørefølelsen med spontan, kraftig akselerasjon og nesten lydløs kjøring. Begynn dagen avslappet med ren eldrift uten motorstøy.

      Klimaregulering som standard via app.

      En kvinne står med en smarttelefon foran sin ladbare hybrid.

      Nyt ditt eget favorittklima helt fra du setter deg inn. Forhåndsinnstill tid og temperatur for inneluften om sommeren og vinteren, og setene, avhengig av utstyr – enten via Mercedes me<p>For å kunne bruke Mercedes me connect-tjenestene, må du ha en Mercedes me ID og godta bruksvilkårene for Mercedes me connect-tjenestene. De viste tjenestene og deres tilgjengelighet samt funksjonalitet er spesielt avhengig av bilmodellen, produksjonsår, valgt tilleggsutstyr og land.</p>eller på hovedenheten. Pågår klimareguleringen mens bilen lades, kan du starte kjøreturen med fulladet batteri og vissheten om at bilen bruker betydelig mindre strøm under kjøring.

      Færre bremseinngrep på grunn av intelligent energigjenvinning.

      Visualisering av energiflyten på OLED-mediedisplayet i Mercedes-Benz S-Klasse.

      Ved hver bremsing får du litt lengre elektrisk rekkevidde. Under skyvedrift eller bremsing omdannes bevegelsesenergi til elektrisk energi som brukes til å lade batteriet (energigjenvinning). Den rutebaserte driftsstrategien støtter bremsevirkningen i trafikksituasjoner der bremsing er påkrevd, ved å øke energigjenvinningen.

      Rekkevidde og lading


      Mange veier fører til strøm – lademulighetene.

      Rekkevidde og lading


      Mange veier fører til strøm – lademulighetene.

        Alle lademuligheter i korte trekk.

        Mercedes-Benz A-Klasse sett skrått bakfra.

        Ladbare hybrider kan lades med en husholdningsstikkontakt. Som et raskere og sikrere alternativ anbefales en veggboks fra Mercedes-Benz (ikke inkludert i leveringsomfanget) fra. Med denne vil kjøretøyet få tilbake til sin fulle elektriske rekkevidde innen kort tid. På veien tilbyr offentlige ladestasjoner muligheten til å "fylle på" strøm. Med tjenesten Mercedes me Charge<p>For å kunne bruke Mercedes me connect-tjenesten "Mercedes me Charge" behøves en separat ladeavtale med en utvalgt tredjepartstilbyder. Betaling og fakturering av ladingene gjennomføres via denne. Bruk av Mercedes me connect-tjenester forutsetter en personlig Mercedes me ID og samtykke til bruksvilkårene for Mercedes me connect-tjenestene.</p>blir lading på farten enda enklere, for i et ladenettverk med mer enn 400 000 ladestasjoner over hele Europa kan du lade enkelt med bare én ladeavtale. Dersom Plug & Charge er tilgjengelig for bilen din, kan du aktivere tjenesten i tjenesteoversikten i Mercedes me-appen eller Mercedes me-portalen. Du trenger en aktiv Mercedes me Charge-ladeavtale for å bruke Plug & Charge.

        Elektrisk og konvensjonell rekkevidde.

        Det digitale kombiinstrumentet i Mercedes-Benz S-Klasse.

        En optimal kombinasjon av elektrisk og konvensjonell rekkevidde oppnås med den intelligente, rutebaserte driftsstrategien. Avhengig av kjøresituasjonen velger den det elektriske eller konvensjonelle drivsystemet og optimaliserer dermed effektiviteten. Den tar hensyn til blant annet navigasjons- og trafikkdata samt fartsgrenser for hele ruten.

        Faktorer som påvirker rekkevidden.

        Nye GLC SUV sett fra siden.

        Den elektriske rekkevidden varierer avhengig av kjørestil, ruteprofil og miljøforhold. I tillegg kommer forutseende kjøring med Eco-Score-visningen, radarstøttet energigjenvinning og seilefunksjonen. Sekundærforbrukere (f.eks. klimaanlegg) virker også inn på rekkevidden.

        Lading med veggboks og Mercedes me Charge.

        Mercedes-Benz veggboks.

        Mercedes-Benz veggboks er en ladestasjon som muliggjør rask, trygg og komfortabel lading hjemme. Med Mercedes me Charge<p>For å kunne bruke Mercedes me connect-tjenesten "Mercedes me Charge" behøves en separat ladeavtale med en utvalgt tredjepartstilbyder. Betaling og fakturering av ladingene gjennomføres via denne. Bruk av Mercedes me connect-tjenester forutsetter en personlig Mercedes me ID og samtykke til bruksvilkårene for Mercedes me connect-tjenestene.</p>får du tilgang til et mangfold av offentlige ladestasjoner i hele verden, for eksempel på kjøpesentre eller ved veikroer.