Lidenskap i hver detalj.

Med høyeste presisjon i produksjonen oppstår en motor med fascinerende egenskaper.

Lidenskap i hver detalj.

Med høyeste presisjon i produksjonen oppstår en motor med fascinerende egenskaper.

Bildet viser en utmontert AMG 4,0 liters V8-biturbomotor fra Mercedes-AMG GT sett fra siden.
Nærbilde av en utmontert AMG 4,0 liters V8-biturbomotor fra Mercedes-AMG GT sett fra siden.
Bildet viser en demontert AMG 4,0 liters V8-biturbomotor for Mercedes-AMG GT sett fra siden.
Nærbilde av en utmontert AMG 4,0 liters V8-biturbomotor fra Mercedes-AMG GT.

AMG V8-motoren har en tørrvekt på bare 209 kilo. Veivhuset i closed deck-utførelse er laget av sandstøpt aluminium. Dette gir maksimal styrke og lav vekt. Begge turboene er montert i den såkalte "varme, innvendige V-en". Det gjør det mulig å få til en enda mer kompakt montering, strømningsoptimalisert frisklufttilførsel og perfekte strømningsforhold for turboene. Resultatet blir optimal motorrespons og forbedrede utslippsverdier. For å sikre høyest mulig temperatur- og varmeledningsevne er topplokklegeringen tilsatt zirkon. Og for å oppnå lavest mulig friksjon i motoren og dermed lengst mulig levetid er sylinderveggene belagt med NANOSLIDE®-teknologien fra Daimler. Vår viktigste komponent? Sjel.