Det beste av to verdener.

Oppdag de ladbare hybridmodellene fra Mercedes-Benz.

Det beste av to verdener.

Oppdag de ladbare hybridmodellene fra Mercedes-Benz.

Det beste av to verdener.

Oppdag de ladbare hybridmodellene fra Mercedes-Benz.

Hva er EQ Power?


Mer ytelse, mindre forbruk.

Hva er EQ Power?


Mer ytelse, mindre forbruk.

Våre EQ Power-modeller med plug-in hybrid kombinerer det beste fra to verdener: dynamikken og energieffektiviteten til en elektromotor og rekkevidden til en forbrenningsmotor. De kan også kjøre rent elektrisk i bytrafikken, de kan lades hjemme og på offentlige ladestasjoner, og på lengre reiser tar det bare kort tid å fylle tanken.

Forstå EQ Power fremdrift


Oppdag EQ Power.

Kombinasjonen av elektro- og bensinmotor byr på en helt ny kjøreopplevelse. Finn ut mer om de enkelte drivverkskomponentene i EQ Power.

Forstå EQ Power fremdrift


Oppdag EQ Power.

Kombinasjonen av elektro- og bensinmotor byr på en helt ny kjøreopplevelse. Finn ut mer om de enkelte drivverkskomponentene i EQ Power.

Mercedes-Benz EQ Power: plug-in hybrid.

Ladekontakt

Høyvolts litiumion-batteri som kan lades eksternt via en ladekontakt på høyre side i bakre støtfanger.

Takket være et intelligent ladesystem kan batteriet lades opp via en veggboks, en vanlig stikkontakt eller en av de offentlige ladestasjonene som blir stadig mer utbredt.

Litiumion HV-batteri

Med fulladet batteri kan du alt etter modell kjøre over 30 km
helelektrisk, altså uten lokale utslipp.

Hybridgirkasse inklusive elektromotor

Fullstendig integrert i hybridhodet på en standard 9-trinns 9G-TRONIC automatgirkasse er elektromotoren og en ekstra skillekobling mellom forbrennings- og elektromotor.

Forbrenningsmotor

Alt etter modell blir fire- eller sekssylindrede bensinmotorer kombinert med hybridmoduler og batterier på forskjellige ytelsestrinn.

Ved behov får forbrenningsmotoren hjelp av elektromotoren til et ekstra fraspark i akselerasjonen. Resultatet er kjøreytelser som kombinerer kjøreglede og komfort med minimalt forbruk og lave utslipp.

Bremsesystem med energigjenvinning

Energi kan gjenvinnes i perioder uten gasspådrag og under bremsing.

Det største potensialet for forbruksreduksjon for hybridbiler ligger i maksimal energigjenvinning i bremsefaser og faser uten gasspådrag. Ved bremsing (med bremsepedalen) er det derfor først elektromotoren som bremser. Den fungerer da som en generator.

Strømforbruk E-Klasse 350 e ved blandet kjøring: 14,0–11,5 kWh / 100 km<p>Under reelle kjøreforhold kan det forekomme avvik i forhold til de sertifiserte standardverdiene. De reelle verdiene påvirkes av en rekke forskjellige faktorer, f.eks. personlig kjørestil, forhold i omgivelsene og egenskaper ved den aktuelle kjøreruten.</p>; drivstofforbruk ved blandet kjøring: 0,25–0,21 l/mil<p>Under reelle kjøreforhold kan det forekomme avvik i forhold til de sertifiserte standardverdiene. De reelle verdiene påvirkes av en rekke forskjellige faktorer, f.eks. personlig kjørestil, forhold i omgivelsene og egenskaper ved den aktuelle kjøreruten.</p> CO2-utslipp ved blandet kjøring: 57–49 g/km<p>De angitte verdiene for drivstofforbruk og CO2-utslipp er beregnet i henhold til foreskrevne måleprosedyrer (§2 i Forskrift om energimerking mv. av nye personbiler i gjeldende utgave). Verdiene gjelder ikke ett enkelt kjøretøy og inngår ikke i tilbudet, men er kun referanseverdier for sammenligning mellom forskjellige modellvarianter.</p>.


Ladet med ingeniørånd.

Oppdag de innovative funksjonene som ikke bare gjør det mer energieffektivt, men også mer komfortabelt å kjøre en EQ Power-bil.


Ladet med ingeniørånd.

Oppdag de innovative funksjonene som ikke bare gjør det mer energieffektivt, men også mer komfortabelt å kjøre en EQ Power-bil.

Kjøreprogrammer


Kjøreprogrammene i plug-in hybrid.

Komfortabelt, ekstra effektivt eller sportslig – alt etter modell har du fem kjøreprogrammer å velge mellom.

Kjøreprogrammer


Kjøreprogrammene i plug-in hybrid.

Komfortabelt, ekstra effektivt eller sportslig – alt etter modell har du fem kjøreprogrammer å velge mellom.

Kjøreprogram C (Komfort):

Standardinnstilling er den balanserte og forbruksoptimerte modusen Komfort.

Kjøreprogrammet S (Sport):

Mer spenst og dynamikk med et strammere og mer sportslig oppsett av styring og understell (ved AIRMATIC), mer spontan gassrespons og endrede sjaltetidspunkter (7G-TRONIC PLUS).

Kjøreprogram S+ (Sport Plus):

I modusen Sport Plus kan sportsligheten intensiveres ytterligere i kombinasjon med AIRMATIC. Understell og drivlinje er enda mer dynamisk avstemt, og ECO start-stopp-funksjonen blir deaktivert.

Kjøreprogrammet E (Economy):

Lavest mulig drivstofforbruk med avslappet motorrespons, tidlige girskift (for 7G-TRONIC PLUS) og endret effekt på setevarme, oppvarmet bakrute og klimaanlegg. I kombinasjon med hybridteknologien støtter programmet såkalt "seiling" og "seiling+": Når føreren slipper gassen, utnytter bilen sin egen bevegelsesenergi og glir drivstofføkonomisk bortover.

Kjøreprogram I (Individual):

Gir føreren mulighet til å variere styring, drivlinje og understell helt etter eget ønske – fra effektiv via komfortabel til sportslig. Valget skjer enkelt og bekvemt via konfigurasjonsmenyen i hovedenheten.

Også i de forhåndskonfigurerte kjøreprogrammene kan enkelte parametere, for eksempel ECO start-stopp-funksjon eller innstilling av kjøretøynivå, tilpasses individuelt. Ved påfølgende bytte av kjøreprogram gjenopprettes innstillingene som er lagret for vedkommende modus.

Driftsalternativer


Driftsmoduser i plug-in hybrid.

Driftsalternativer


Driftsmoduser i plug-in hybrid.

Valgt driftsalternativ vises i kombiinstrumentet i plug-in hybriden.

En intelligent driftsstyring velger den ideelle kombinasjonen av forbrenningsmotor og elektromotor for å disponere energi og rekkevidde mest mulig effektivt. Om man vil, kan man også velge mellom driftsalternativene selv.

Alt etter kjøreprogram er fire driftsalternativer disponible:

Alle hybridfunksjoner, som elektrisk drift, boost og energigjenvinning er tilgjengelige og brukes for automatisk å oppnå lavest mulig forbruk, avhengig av kjøresituasjon og kjørestrekning.

E-MODE: brukes til rent elektrisk kjøring – for eksempel i bykjernen eller når litiumion-høyvoltbatteriet er tilstrekkelig ladet for den gjenværende delen av kjøreturen.

E-SAVE: Ladetilstanden til litiumion-høyvoltbatteriet opprettholdes – så det kan kjøres helelektrisk på et senere tidspunkt. Den elektriske driften er derfor bare delvis tilgjengelig.

CHARGE: brukes til å lade litiumion-batteriet med forbrenningsmotoren under kjøring. Mens dette foregår, er elektrisk drift ikke mulig.

Rutebasert driftsstrategi


Kjør forutseende.

Rutebasert driftsstrategi


Kjør forutseende.

Den rutebaserte driftsstrategien gir deg omfattende, men diskret hjelp til å oppnå den mest energieffektive kjørestilen. Den overtar avgjørelsen av hva som er den optimale rekkefølgen av de forskjellige driftsmodusene, ved å benytte dataene fra navigasjonssystemet COMAND Online. Hvis målet er angitt i navigasjonssystemet, styres lading og utlading av litiumion-høyvoltbatteriet for å oppnå optimal bruk av energien på hele strekningen.

På denne måten sørger den rutebaserte driftsstrategien blant annet for at batteriet er fullt når du kommer frem til en by, så du kan kjøre energieffektivt og ofte bare på batteriet i rykkvis køkjøring. Og utenfor byene gir den rutebaserte driftsstrategien deg muligheten til å stille inn ladetilstanden til litiumion-høyvoltbatteriet optimalt på de gjenværende delene av ruten.

Haptisk gasspedal


Kjør mer energieffektivt.

Haptisk gasspedal


Kjør mer energieffektivt.

Haptisk gasspedal gjør det enklere å bytte driftsalternativ: Hvis du kjører rent elektrisk i E-MODE og kjenner et trykkpunkt i gasspedalen, bruker du allerede all tilgjengelig elektrisk energi. Fortsetter du å gi gass, kobler forbrenningsmotoren seg inn. Med en dobbeltimpuls signaliserer ECO-assistenten at du i den konkrete kjøresituasjonen bør ta foten av gasspedalen for å slå av forbrenningsmotoren.

Energigjenvinning og seiling


Brems og lad.

Større elektrisk rekkevidde med energigjenvinning: Under retardasjon, enten du tar foten av gasspedalen (skyvedrift) eller bremser, drives den elektriske motoren som en generator som genererer et bremsemoment på hjulene. Den elektriske energien dette skaper, mates tilbake i batteriet og lader det.

Energigjenvinning og seiling


Brems og lad.

Større elektrisk rekkevidde med energigjenvinning: Under retardasjon, enten du tar foten av gasspedalen (skyvedrift) eller bremser, drives den elektriske motoren som en generator som genererer et bremsemoment på hjulene. Den elektriske energien dette skaper, mates tilbake i batteriet og lader det.

Du kan velge mellom disse fire energigjenvinningstrinnene:

D+: seiling, ingen energigjenvinning
D: moderat energigjenvinning
D–: høy energigjenvinning
DAuto: energigjenvinning avhengig av trafikksituasjon

For å spare ytterligere energi blir motoren under såkalt seiling slått helt av og koblet fra. Bilen ruller videre uten å bremses av forbrenningsmotoren.

På mediedisplayet vises energiflyten i en bil med plug-in hybrid.

Tilleggsutstyret radarstøttet bremsesystem med energigjenvinning gir en særlig effektiv energigjenvinning og dermed lengre rekkevidde. Systemet benytter data fra radarsensorene i COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS til å øke energigjenvinningen og dermed senke farten etter behov, om nødvendig til null.