SL Roadster.

Slutter aldri å overraske.

Historie


Milepæler i bilhistorien.

SL er et sportsbilikon og har alltid vært en av de mest begjærte sportsbilene i sin tid.

Historie


Milepæler i bilhistorien.

SL er et sportsbilikon og har alltid vært en av de mest begjærte sportsbilene i sin tid.

Her ses to SL løpsbiler fra 1952.
Bildet viser to SL løpsbiler fra 1952.

Historien til "måkevingen" begynner i bilsporten.

300 SL (W 194) er den første nykonstruerte løpsbilen etter andre verdenskrig fra Mercedes-Benz med den nye betegnelsen SL (Super Leicht).

Den nyutviklede gitterrørrammen garanterer lav vekt og maksimal vridningsstivhet, men gjør konvensjonelle dører umulig. Løsningen er dører som slår oppover. "Måkevingen“ er født. 1954 skriver 300 SL "Gullwing" (W 198) videre på suksesshistorien.

På bildet ses en Mercedes-Benz SL Roadster fra 1957.

Skal det bli bedre, må du fly.

Åpne tosetere er svært etterspurt på slutten av 1950-tallet. Derfor avløser 300 SL Roadster den legendariske måkevingen i 1957. Når blir åpen kjøreglede mulig også i klassen høyytelses sportsbiler.

Gitterrørrammen er fortsatt den bærende konstruksjonen på Roadster. Men de lavere utførte sidedelene umuliggjør konvensjonelle fronthengslede dører – den avgjørende forutsetningen for en åpen bil.

På bildet ses en Mercedes-Benz SL "pagode" fra 1963.

Stedet for dem som dyrker åpen bil.

I mars 1963 presenteres Mercedes-Benz 230 SL (W 113) på bilutstillingen i Genève, og sportslig kjøreglede er født på ny: Ytelser blir nå kombinert med komfort og optimal sikkerhet.

230 SL blir utlevert i tre utførelser: som roadster med foldetak, som ren hardtop-coupé og som en kombinasjon av de to. Med en hardtop som buler innover og minner om østasiatiske templer, får 230 SL raskt tilnavnet "pagoden".

Bildet viser en Mercedes-Benz SL i serien R 107 fra 1971.

Innovativ klassiker.

Tendensen til mer komfortable, men likevel spreke tosetere fortsetter i 1971 med serie R 107 – 350 SL fra 1971 er den første SL med åtte sylindre.

Med 147 kW (200 hk) går den fra null til hundre på ni sekunder. Drivstofftanken er nå kollisjonssikkert montert over bakakselen. Nytt er også fireeiket ratt med stor senterplate og bøylehåndtak på dørene som hindrer at de spretter opp.

Her ses en Mercedes-Benz SL i serien R 129 fra 1989.

Sportslig og fin.

Med et trykk på knappen kan stofftaket åpnes og lukkes på 20 sekunder. Det gir en enorm komfortgevinst.

Denne modellgenerasjonen forener tallrike verdensnyheter: de sportslig inspirerte setene med integrerte sikkerhetsbelter, det helautomatiske foldetaket og et vindskott for trekkfri kjøring uten tak. 500 SL har en firesylindret 5,0-liters V8-motor som yter 240 kW (326 hk) og tillater uttalt sportslig kjøring.

På bildet ses en Mercedes-Benz SL fra 2001.

Verdens sterkeste roadster.

Teknikk, design og utstyr blir betydelig oppgradert. Til forskjell fra forgjengeren har denne SL-en alltid det faste taket med seg.

Variotaket åpner og lukker seg med et knappetrykk – også via fjernbetjeningen – på 16 sekunder. I 2004 kommer SL 65 AMG som ny toppmodell i SL-paletten – med sine 612 hk (450 kW) og 1000 Nm verdens mest effekt- og dreiemomentsterke roadster.


Mer om historien:

Kjenn den eventyrlige SL-historien på kroppen i veteranbiler fra Mercedes-Benz på drømmetur gjennom Tyskland, Italia eller Frankrike.


Mer om historien:

Kjenn den eventyrlige SL-historien på kroppen i veteranbiler fra Mercedes-Benz på drømmetur gjennom Tyskland, Italia eller Frankrike.

Design


Tidløs silhuett og klassiske roadsterproporsjoner.

Eleganse i sin reneste og sportsligste form. Og AMG Line gjør den bare enda mer avansert. SL er et ikon som har funnet sin nye form.

Design


Tidløs silhuett og klassiske roadsterproporsjoner.

Eleganse i sin reneste og sportsligste form. Og AMG Line gjør den bare enda mer avansert. SL er et ikon som har funnet sin nye form.

Komfort


SL legger ikke skjul på hva den kan.

Komfort


SL legger ikke skjul på hva den kan.

Bildet viser Mercedes-Benz SL Roadster ovenfra.

Ved å trykke på en knapp åpner eller lukker du det foldbare variotaket på under 20 sekunder. Og om solen uteblir, er det ikke noe problem for SL.

Panorama-variotak med MAGIC SKY CONTROL gir friluftsfølelse også når taket er lukket. For en unik kjøreopplevelse – alltid og overalt. Og med AIRSCARF hode- og nakkevarmer og det elektriske vindskottet har SL-førere cabrioletvær nesten hele året.

Sikkerhet


Den gode følelsen det gir å kjøre en Mercedes-Benz.

Oppdag de moderne sikkerhets- og førerassistansesystemene til SL Roadster.

Sikkerhet


Den gode følelsen det gir å kjøre en Mercedes-Benz.

Oppdag de moderne sikkerhets- og førerassistansesystemene til SL Roadster.

Sikkerhetshøydepunkter:

Her ses SL Roadster kjørende på en vei.

Sikkerhetshøydepunkter:

  • PRE-SAFE®-system
  • Aktiv avstandsassistent DISTRONIC
  • LED Intelligent Light System
  • Aktiv bremseassistent

Spesifikasjoner


Krefter i overflod.

Seks eller åtte sylindre, suverene ytelser og førsteklasses kjørekultur – SL leverer.

Spesifikasjoner


Krefter i overflod.

Seks eller åtte sylindre, suverene ytelser og førsteklasses kjørekultur – SL leverer.