Mercedes-Benz Concept EQ på en svingete vei, sett på skrå bakfra.

Concept EQ - en ny form for mobilitet.

Elektrisk mobilitet: Mercedes-Benz girer om.

Concept EQ - en ny form for mobilitet.

Elektrisk mobilitet: Mercedes-Benz girer om.

Mercedes-Benz Concept EQ foran Golden Gate Bridge, sett på skrå fra siden.
Mercedes-Benz Concept EQ foran Golden Gate Bridge, sett forfra.
Mercedes-Benz Concept EQ foran Golden Gate Bridge, sett fra siden.
Mercedes-Benz Concept EQ foran Golden Gate Bridge, sett på skrå fra siden.

EQ tilbyr et omfattende elektromobilt økosystem av produkter, tjenester, teknologier og innovasjoner. Dermed dekkes hele spekteret fra elbiler via veggbokser og ladetjenester til energilagring i hjemmet.

Konseptmodellen "Concept EQ", som antagelig ikke er helt ulik den kommende produksjonsmodellen, fikk sin verdenspremiere i Paris. Før dette tiåret er slutt, kommer den første EQ-produksjonsmodellen i SUV-segmentet på markedet. Deretter følger en modelloffensiv som gradvis vil utvide Mercedes-Benz Personbils portefølje av biler med elektrisk drift.

EQ: Full oversikt for kundene.

Mercedes-Benz Concept EQ parkerer over en ladeboks i bakken, sett forfra.
Mercedes-Benz Concept EQ, sett på skrå forfra.

EQ: Full oversikt for kundene.

EQ-porteføljen omfatter alle fremtidige biler med batterielektrisk drift samt de tilhørende produktene og tjenestene fra Mercedes-Benz. Som oppfinner av bilen gir vi dermed kundene god oversikt over en stadig voksende portefølje. Derfor er merket EQ det neste logiske skrittet innenfor salgs- og markedsføringsstrategien "Best Customer Experience".

For biler med elektrisk drift tilbyr Mercedes-Benz alt i dag en passende ladeinfrastruktur, herunder en veggboks som hurtigladestasjon hjemme, den kostnadsfrie appen "Charge&Pay" for komfortabel lading på offentlige ladestasjoner og, for huseiere og bedrifter, stasjonære energilagre for strøm fra solcelleanlegg. Alle disse produktene og tjenestene vil i fremtiden samles under EQ. Dermed skaper Mercedes-Benz et konsekvent og tydelig image for bærekraftige produkter og tjenester med stjernen.

Utstillingsmodellen: Concept EQ.

Utstillingsmodellen: Concept EQ.

Med Concept EQ viser Mercedes-Benz hvordan elbilen snart vil ta igjen tradisjonelle biler. Konseptbilen har form av en sportslig SUV-coupé og gir et glimt av en ny generasjon biler med batterielektrisk drift. Dynamisk eksteriørdesign og ny elektrisk estetikk understreker at fokus er på kraftfull elektrisk fremdrift. To elektromotorer med en samlet systemeffekt som kan økes til opptil 300 kW (408 hk) ved hjelp av skalerbare batterikomponenter, og permanent firehjulsdrift gir god kjøredynamikk.

Førerplassen og midtkonsollen i Mercedes-Benz Concept EQ, sett fra siden.
Nærbilde av en berøringsskjerm i baksetet på Mercedes-Benz Concept EQ.
Dieter Zetsche presenterer Mercedes-Benz Concept EQ.

Med en rekkevidde på opptil 500 km og den sikkerheten, komforten, funksjonaliteten og konnektiviteten Mercedes er så kjent for, oppfyller "Concept EQ" alle krav til moderne, bærekraftig mobilitet. Også innvendig byr bilen på innovative løsninger, blant annet et helt nytt interiørkonsept. "Concept EQ" fikk sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris, og bærer bud om det nye produktmerket fra Mercedes-Benz for elektrisk mobilitet, EQ.

CASE: Connected, Autonomous, Shared, Electric.

Dieter Zetsche poserer foran Mercedes-Benz Concept EQ.

CASE: Connected, Autonomous, Shared, Electric.

"Hos Mercedes-Benz hviler fremtidens mobilitet på fire søyler: Connected, Autonomous, Shared og Electric. Concept EQ kombinerer alt dette", sier dr. Dieter Zetsche, styreleder i Daimler AG og leder for Mercedes-Benz Cars. "Utslippsfrie biler er fremtiden. Og vårt nye merke EQ omfatter mye mer enn bare selve elbilen. EQ står for et omfattende elektrisk økosystem av tjenester, teknologier og innovasjoner".

Den nye generasjonen elbiler kommer til å basere seg på en arkitektur som er utviklet spesielt for batterielektriske modeller, som er skalerbar på alle måter, og kan brukes til alle modeller.

Design med ny elektrisk estetikk.

Mercedes-Benz Concept EQ sett fra siden.
Mercedes-Benz Concept EQ, sett på skrå bakfra.
Mercedes-Benz Concept EQ, sett på skrå forfra.

Design med ny elektrisk estetikk.

Ifølge Gorden Wagener, sjefsdesigner hos Daimler AG, er Concept EQ både hot og cool. "Det fascinerende ved dette er den nye fortolkningen av designfilosofien vår med dens vekt på rene linjer, som resulterer i en avantgardistisk, moderne og selvstendig elektrisk estetikk. Samtidig er den visjonære utstillingsbilens minimalistiske design forførerisk progressiv.“ Den monolittiske grunnformen til "Concept EQ" kombinerer SUV-genene med en dynamisk coupé-karakter og lånte elementer fra Shooting Brake i hekkområdet.

Mercedes-Benz Concept EQ, sett på skrå ovenfra.

De skrånende og langstrakte sidevinduene bidrar til de kraftfulle og rendyrkede proporsjonene. Den nye elektriske estetikken er et resultat av den flytende overgangen fra det glinsende sorte panseret, via frontruten og til det mørktonede panoramataket – en spennende kontrast til lakkeringen i alubeamsilver. Meget diskrete karosserispalter, skjulte vindusviskere, kameraer i stedet for utvendige speil, og bortfall av vanlige dørhåndtak understreker den langstrakte og dynamiske silhuetten.

Avantgardistisk og funksjonelt interiør.

Avantgardistisk og funksjonelt interiør.

Førerplassen er innrettet etter førerens behov, med fokus på ukomplisert, berøringsbasert betjening og en nyskapende elektrisk estetikk. Kupeen bærer dessuten konsekvent preg av eksteriørets karakteristiske kjennetegn. Instrumentpanelet med det store, svevende widescreen-displayet har en asymmetrisk design spesielt tilpasset føreren.

Den futuristiske førerplassen til Mercedes-Benz Concept EQ.
Nærbilde av førerplassen til Mercedes-Benz Concept EQ.

Interiøret i Concept EQ preges av moderne luksus, noe som særlig kommer til uttrykk i et helt nytt brukergrensesnitt. Det forbinder det emosjonelle med intelligens og brukervennlighet, og har, bortsett fra setejusteringen, ingen klassiske brytere og knapper.

Midtkonsollen innrammet i roségull ser ut til å sveve. Den klarer seg uten mekaniske betjeningselementer, og er utstyrt med berøringsfølsomme elementer. På samme måte som med touch control-elementene i rattet betjener føreren også der klimaautomatikken og infotainmentsystemet med én finger.

EQ: Det nye merket for elektromobilitet.

Logo for Mercedes-Benz' nye produktmerke for elektrisk mobilitet.

EQ: Det nye merket for elektromobilitet.

Concept EQ er en produksjonsmodell-liknende studie som gir et glimt av en elbilarkitektur for alle batteridrevne modeller. Dieter Zetsche: "Den elektriske smart var i 2007 en pioner på elbilområdet. Nå trykker vi litt hardere på gassen. Vi er klare til å starte en elektrisk offensiv som vil omfatte alle bilsegmenter fra kompakt- til luksusklassen.“

De kommende modellene representerer det vesentlige innenfor moderne elektrisk mobilitet – kombinasjonen av attraktiv design, uvanlig kjøreglede, god brukbarhet i hverdagen og maksimal sikkerhet, typisk for alle kjøretøy fra oss som oppfant bilen.