Lewis Hamilton betrakter Mercedes-AMG Project ONE i vindtunnelen.
Filmen du vil se, er ikke tilgjengelig akkurat nå. Prøv igjen senere.
Se igjen

Mercedes-AMG Project ONE: Formel 1-teknologi for vanlig vei.

Mercedes-AMG Project ONE: Formel 1-teknologi for vanlig vei.

Verdenspremiere på IAA.

Verdenspremiere på IAA.

Mercedes-AMG Project ONE hadde sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen (IAA) i Frankfurt. Den toseters supersportsbilen er den første med moderne og effektiv Formel 1-hybridteknologi for vanlig vei og utgjør høydepunktet i AMGs 50-årsjubileum. Teknologien er nesten identisk med den som benyttes på racerbanen. Performance-hybriden er forventet å kunne levere mer enn 1000 hk, topphastigheten skal ligge over 350 km/t. Utstillingsbilen kombinerer overveldende motorsportsegenskaper og Formel 1-hybridteknologi for vanlig vei med eksemplarisk driftsøkonomi. Dette er enestående på verdensbasis.

En turbomotor og fire elektromotorer.

Mercedes-AMG Project ONE, sett fra fugleperspektiv.
Mercedes-AMG Project ONE med åpent karosseri, sett fra fugleperspektiv.

En turbomotor og fire elektromotorer.

Den ladbare High Performance-hybriden Mercedes-AMG Project ONE stammer direkte fra Formel 1 og er utviklet i tett samarbeid med motorsportekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth. Den har en høyintegrert og intelligent sammenkoblet enhet bestående av en hybridturbo-forbrenningsmotor med totalt fire elektromotorer: En er integrert i turboladeren, en er plassert direkte på forbrenningsmotoren og er forbundet med veivakselen, mens de to siste driver forhjulene.

Midtmotor med inntil 11 000 o/min.

Midtmotor med inntil 11 000 o/min.

Den 1,6-liters V6 hybrid-bensinmotoren med direkteinnsprøytning og elektrisk støttet singelturbo er hentet direkte fra Mercedes-AMG Petronas Formel 1-bilen. For å oppnå et høyt turtallsnivå, er de mekaniske ventilfjærene erstattet av pneumatiske ventilfjærer. Motoren som er plassert midt foran bakakselen roterer dermed uten problemer opp til 11 000 o/min, noe som per i dag er unikt for gatebiler. Turtallet er bevisst holdt under F1-grensen, noe som gir lengre levetid og gjør det mulig å bruke vanlig 98 oktan i stedet for drivstoff for løpsbiler.

Fremtidens Driving Performance.

Fremtidens Driving Performance.

Det har siden motorsportens opprinnelse vært en drøm for ingeniørene å bruke motorsportsteknologi i gatebiler. Mercedes-AMG lar denne drømmen bli virkelighet på aller høyeste nivå.

Mercedes-AMG Project ONE, sett forfra.

"Motorsport er for oss ikke noe mål i seg selv. Under maksimal konkurranse utvikler vi teknologi vi senere kan overføre til våre serieproduserte biler. Basert på erfaringer og gode resultater fra tre konstruktør- og fører-VM har vi nå videreført Formel 1-teknologien til veien, nærmere bestemt til Mercedes-AMG Project ONE", sier Dr. Dieter Zetsche, styreleder i Daimler AG og leder for Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-AMG Project ONE, sett på skrå bakfra.

Konseptbilen gir mange konkrete frempek til den kommende serieproduserte modellen. "Hyperbilen er det mest ambisiøse prosjektet vi noen gang har satt i gang. Den markerer nok et høydepunkt i det vellykkede, strategiske arbeidet med å videreutvikle Mercedes‑AMG til Performance- og sportsbilmerke. Med kombinasjonen av effektivitet og ytelse legger Project ONE standarden enda høyere for det som er teknisk mulig. Samtidig gir Project ONE en pekepinn på hvordan AMG definerer Driving Performance i fremtiden“, sier Tobias Moers, styreformann for Mercedes-AMG GmbH.

Turtallsvidunder på forakselen.

Turtallsvidunder på forakselen.

Elektromotorene på forakselen er ekte turtallsvidundre med omdreininger på inntil 50 000 o/min. Dagens tekniske standard er et turtall på 20 000 o/min.

Mercedes-AMG Project ONE, sett på skrå forfra.

Den turtallsivrige motoren får ekstra fart av en høyteknologisk turbo. Avgass- og kompressorturbinene er plassert atskilt fra hverandre og optimalt i forhold til V6-motorens avgass- og innsugingsside. Turbinene er forbundet med hverandre med en aksel. På denne akselen sitter en elektromotor på ca. 90 kW som alt etter driftstilstand driver kompressorturbinen elektrisk med 100 000 o/min – for eksempel ved igangkjøring eller etter belastningsveksel. Formel 1-betegnelsen på denne enheten er MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Reagerer raskere enn en V8-sugemotor.

Reagerer raskere enn en V8-sugemotor.

Den største fordelen er at turboforsinkelsen – det vil si den forsinkede reaksjonen på
gasspedalkommandoer som følge av stor og treg lader – elimineres
komplett. Responstiden er kraftig redusert og er enda
kortere enn på en V8-sugemotor.

Førerplassen i Mercedes-AMG Project ONE.
Mercedes-AMG Project ONE, sett på skrå bakfra.

Den elektriske turboen har enda et fortrinn: Den utnytter en del av den overflødige energien fra avgasstrømmen for å generere elektrisk energi. Energien lagres enten i høyvolt-litiumionbatteriet eller tilføres en annen elektromotor som ekstra fremdrift. Denne motoren yter 120 kW, er plassert rett på forbrenningsmotoren og er forbundet med veivakselen via et tannhjulsdrev (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic). Også dette er Formel 1-teknologi som sørger for enestående energieffektivitet og ytelser.

Foraksel med ren elektrisk drift.

Foraksel med ren elektrisk drift.

Den termiske virkningsgraden til forbrenningsmotoren med elektrisk turbo (MGU-H) kombinert med elektromotoren på veivakselen (MGU-K) kommer opp i over 40 prosent. Dette er ny rekord for serieproduserte modeller. I tillegg kommer ytterligere to elektromotorer på forakselen på 120 kW hver.

De er forbundet med forhjulene via et reduksjonsgir hver. Den elektrisk drevne forakselen legger til rette for individuell akselerasjon og bremsing, og dermed individuell momentfordeling som gir en spesielt høy kjøredynamikk.

Imponerende akselerasjonsverdier.

Imponerende akselerasjonsverdier.

Føreren kan foreta en helelektrisk igangkjøring, hvor først kun elektromotorene på forakselen driver hyperbilen forover. Elektromotoren på veivakselen bidrar ved behov med kortvarige akselerasjoner.

Mercedes-AMG Project ONE, sett fra siden.

Trår føreren kraftigere på pedalen og krever mer ytelse, kobles V6-motoren inn. Når turtallet øker, slipper drivlinjen løs alle kraftreservene. Race Start-funksjonen muliggjør imponerende akselerasjon og lar bilen unnagjøre 0–200 km/t på under seks sekunder. Tar føreren foten av gasspedalen og lar bilen rulle, kobler systemet over til elektrisk drift av forakselen. Når bilen så bremser under vanlige kjøreforhold, gjenvinnes inntil 80 prosent av energien, som mates tilbake i batteriet.

Automatisert 8-trinns manuell girkasse.

Interiøret i Mercedes-AMG Project ONE.
Mercedes-AMG Project ONE, sett bakfra.

Automatisert 8-trinns manuell girkasse.

En helt ny 8-trinns manuell girkasse spesialutviklet for Mercedes-AMG Project ONE sørger for kraftoverføring til bakhjulene. Girkassen aktiveres hydraulisk, giringen foregår automatisert eller manuelt med girskiftehendlene på rattet. Bilen bremses ved hjelp av et videreutviklet og vektoptimert høyeffektivt keramisk komposittbremsesystem. Den lave vekten reduserer uavfjærede masser, slik at kjøredynamikk og smidighet øker.

Innovativ pushrod-fjæring.

Innovativ pushrod-fjæring.

Bilen har multistagkonstruksjon både foran og bak. Det justerbare understellet har flere særegenheter. Blant annet er begge pushrod-fjærbeinene plassert på tvers av kjøreretningen. Den innovative plasseringen av fjær-/demperenheten erstatter den vanlige tverrstilte rørstabilisatorens funksjon og bruk. Denne løsningen gir mindre krengning også ved raske retningsskift, uten at den er ukomfortabel. Det totale oppsettet av fjæring og dempere er utviklet med tanke på en balansert, lett kontrollerbar og fremfor alt sportslig kjøremåte. Også firehjulsdrift og momentfordeling bidrar til dette.

Mer enn bare en racerbil med godkjenning for kjøring på vanlig vei.

Mer enn bare en racerbil med godkjenning for kjøring på vanlig vei.

Mercedes-AMG Project ONE er mer enn bare en racerbil med godkjenning for kjøring på vanlig vei, Formel 1-hybridteknologi, suverene motorsportsegenskaper og god brukbarhet i hverdagen. Den samler også under ett omfattende kunnskap om motorteknikken i ytelsesorienterte ladbare hybrider, videreutviklede understellskonstruksjoner og utvidet bilelektronikk, slik at denne kunnskapen kan komme fremtidige serieproduserte AMG-modeller til gode.

Mercedes-AMG Project ONE med åpne måkevingedører, sett fra siden.