123-serien.

I januar 1976 ble "Strek-åtte"-modellene avløst av en helt nydesignet modellserie med den interne betegnelsen W 123. Modellspekteret gikk fra den 2,0 liters firesylindrede dieselmotoren med 55 hk til den 2,8 liters sekssylindrede innsprøytingsversjonen med 185 hk.

Fakta

Serie

W123, S123, C123, V123

Produksjonsperiode

1975-1985

Karosserier

Sedan
Coupé
Stasjonsvogn
Åtteseters sedan
Chassis med delkarosseri

Antall

2 375 440 sedaner
13 700 sedaner med lang akselavstand
8 373 chassiser for spesialpåbygg

Teknisk utvikling


Sikkerhetsrattstamme og andre sikkerhetsfunksjoner

Teknisk utvikling


Sikkerhetsrattstamme og andre sikkerhetsfunksjoner

En teknisk nyskapning var den nye sikkerhetsrattstammen, der styreenhet og rattstammerør var forbundet med hverandre via et korrugert rør. Det korrugerte røret kunne også knekke ut til siden ved en eventuell kollisjon. Dermed var faren for at rattstammen skulle trenge inn i bilen ytterligere redusert. Dessuten:

  • Enda mer stabilt sikkerhetspassasjerrom med avstivet takrammestruktur.
  • Høyfaste takstolper og dørstolper.
  • Forsterkede dører.

Energiabsorpsjonen i den fremre og bakre deformasjonssonen kunne økes betydelig gjennom den kontrollerte deformasjonsevnen til front og hekkområde.

Snittegning av en Mercedes-Benz sedan i 123-serien.

Snittegning, Mercedes-Benz sedan i 123-serien, fra årene 1975 til 1985

Snittmodell av en modell 280 E sett fra siden.

Snittmodell av Mercedes-Benz modell 280 E, fra 1976

Front-karosseri i 123-serien sett ovenfra.

Front-karosserier til Mercedes-Benz i serien W 123. Automasjon ga optimal produksjonskvalitet og konstruksjonssikkerhet

Fra august 1980 kunne alle modeller i 123-serien fås med ABS som tilvalg, og i januar 1982 kom kollisjonsputen som tilleggsutstyr.

Design


Designkjennetegn ved de nye modellene

Design


Designkjennetegn ved de nye modellene

Et karakteristisk designkjennetegn ved de nye modellene var de runde doble frontlyktene i ulik størrelse. Ved siden av hovedfrontlykten var det en mindre halogentåkelykt under et felles spredeglass. Til forskjell fra det dette var de to toppmodellene i serien, modellen 280 og 280 E, utstyrt med rektangulære halogen-bredbåndsfrontlykter. Med modelloppgraderingen i 1982 fikk alle modeller de rektangulære bredbåndsfrontlyktene. Dermed var de runde lyktene historie.

En sedan i 123-serien sett forfra.

Mercedes-Benz sedan i 123-serien med runde doble frontlykter

En Mercedes-Benz sedan i 123-serien sett forfra.

Mercedes-Benz sedan i 123-serien med rektangulære halogen-bredbåndsfrontlykter

Ytre sett skiller de to 2,8 liters modellene seg imidlertid fra sine brødre med mindre effekt på tre punkter til: Både 280 og 280 E hadde et torørs eksosanlegg med tvillingenderør, forkrommede luftinntaksgitre foran frontruten og en ekstra kromlist under baklyktene.

En modell 280 E fra 1976 sett bakfra.

Hekken på Mercedes-Benz modell 280 E, fra 1976

Karosserier


Eksteriør

Karosserier


Eksteriør

I tråd med en lang tradisjon kunne også sedanene i 123-serien leveres som chassis med delkarosseri, som deretter ble gjort om til ambulanser, flerbruksbiler eller andre spesialutførelser av påbyggere i inn- og utland.

I likhet med den foregående serien fantes det igjen også en forlenget versjon for modellene 240 D, 300 D og 250.

I løpet av 1977 ble modellprogrammet til 123-serien utvidet med tre nye karosserivarianter i løpet av 12 måneder. Først ble en coupé med en svært tiltalende stil presentert på Salon international de l'automobile de Genève, og denne kunne leveres som 230 C, 280 C og 280 CE.

Fra august fantes modellene 240 D, 300 D og 250 som 7/8-seters sedaner med lang akselavstand, som først og fremst ble brukt til tilbringertjeneste av drosje- og leiebilforetak.

I september ble til slutt den såkalte stasjonsvognen eller "T-modellen" – "T" for turisme og transport – presentert på IAA i Frankrike som den fjerde påbyggsvarianten.

En coupé i 123-serien sett fra siden.

Mercedes-Benz Coupé i 123-serien

Coupé, sedan og stasjonsvogn i 123-serien sett bakfra.

Mercedes-Benz coupé, sedan og stasjonsvogn i 123-serien

En coupé i vinterlandskap sett forfra.

Mercedes-Benz Coupé, vinterbilde i Tyrol

En modell 250 i 123-serien med spesialpåbygg.

Mercedes-Benz modell 250 i 123-serien, chassis for spesialpåbygg, Pollmann, 1976

Modellene 240 D / 300 D / 250 sedan lang sett ovenfra.

Mercedes-Benz modell 240 D / 300 D / 250 sedan lang (7–8 seter) i sammenstilling, 1977–1985

En stasjonsvogn i 123-serien sett fra siden.

Mercedes-Benz stasjonsvogn i 123-serien

En modell 300 TD Turbodiesel sett bakfra.

Mercedes-Benz modell 300 TD Turbodiesel

Alle detaljer om 123-serien

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Eksteriørvisning av en Mercedes-Benz i 123-serien.

Alle detaljer om 123-serien

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Slik fortsetter det

124-serien

Eksteriørvisning av en Mercedes-Benz i 124-serien.

Slik fortsetter det

124-serien

Sikkerhet og forbruk i fokus for den første generasjonen E-Klasse.

Sikkerhet og forbruk i fokus for den første generasjonen E-Klasse.