I tide til å fange opp virkningene av verdens økonomiske krise, ble Mercedes-Benz modell 170 presentert på Salon de Paris i oktober 1931 – en forholdsvis liten, økonomisk og rimelig bil av høy kvalitet.

Modell 170.
Den første "E-Klasse".
Modell 170.
Den første "E-Klasse".
Fakta
-
Serie
-
W 15
-
Produksjonsperiode
-
1931-1936
-
Karosserier
-
Sedan 4 dører (frittstående eller påmontert bagasjestativ)
Sedan 2 dører (med bagasjerom)
Cabriolet C (frittstående eller påmontert bagasjestativ)
Cabriolet C (med bagasjerom)
Touringmodell 2 dører
Touringmodell 2 dører "Sindelfingen"
Sport Roadster 2 seter
Sport Cabriolet A 2/3 seter -
Antall
-
13.775
-
Priser
-
mellom 3800,- (sedan 4 dører) og 7000,- riksmark (Sport Cabriolet A)
Teknisk utvikling
Uavhengig hjuloppheng
Teknisk utvikling
Uavhengig hjuloppheng
Gjenklang i markedet
Markedsresponsen på E-Klasse modell 170
Gjenklang i markedet
Markedsresponsen på E-Klasse modell 170
Den moderne teknikken og bilens tiltalende form ble også godt mottatt, i likhet med den lave prisen til tross for at motoren var sekssylindret. Som firedørs sedan kostet den "lille Mercedes" 4400,- riksmark, med andre ord nesten 1600,- riksmark mindre enn den rimeligste utgaven av modellen Stuttgart.
Som bilen med minst sylindervolum og lavest pris befant modell 170 seg i den nedre enden av personbilprogrammet til Mercedes-Benz.
Modell 170 bidro i vesentlig grad til at Daimler-Benz kunne takle den økonomiske krisen. I 1932 ble det allerede produsert 4438 stykk – antallet alene var større enn det totale produksjonstallet for alle Mercedes-Benz personbilmodeller det foregående året..
Karosserier
Eksteriør
Karosserier
Eksteriør
I det første produksjonsåret ble modell 170 bare tilbudt som firedørs sedan og fireseters Cabriolet C.
Det standardleverte utvendige bagasjestativet fikk man til å begynne med i frittstående utførelse og fra 1934 montert direkte på karosseriet.
Fra april 1932 ble også chassiset tilbudt for ekstern karosseribygging.
I september 1932 utvidet en 2-seters "roadster i spesialutførelse" modellpaletten.
Ett år senere fulgte "Spesial-Cabriolet A", som med en pris på 7000,- riksmark ble den dyreste varianten av modell 170.
I februar 1934 kom det en 2-dørs touringmodell med fire seter, som kunne leveres med karosseri fra Sindelfingen eller ekstern påbygger.
Denne 4-dørs sedanen kunne fra samme tidspunkt også utstyres med et rulletak produsert i Sindelfingen som tilvalg.
I februar 1935 debuterte dessuten en 2-dørs sedan, som kom den etterfølgende modellen 170 V i forkjøpet med sitt karosseridesign. Samtidig ble den tidligere flate radiatoren erstattet med en radiator med flat kileform på alle påbyggsvarianter.
Gjenklang i markedet
Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)
Gjenklang i markedet
Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)
Utviklingsfaser
Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse
Utviklingsfaser
Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse
Slik fortsetter det
170 V: V for motor foran
Slik fortsetter det
170 V: V for motor foran
Oversikt: Historien til E-Klasse
Oversikt: Historien til E-Klasse