Modell 170.
Den første "E-Klasse".

I tide til å fange opp virkningene av verdens økonomiske krise, ble Mercedes-Benz modell 170 presentert på Salon de Paris i oktober 1931 – en forholdsvis liten, økonomisk og rimelig bil av høy kvalitet.

Fakta

Serie

W 15

Produksjonsperiode

1931-1936

Karosserier

Sedan 4 dører (frittstående eller påmontert bagasjestativ)
Sedan 2 dører (med bagasjerom)
Cabriolet C (frittstående eller påmontert bagasjestativ)
Cabriolet C (med bagasjerom)
Touringmodell 2 dører
Touringmodell 2 dører "Sindelfingen"
Sport Roadster 2 seter
Sport Cabriolet A 2/3 seter

Antall

13.775

Priser

mellom 3800,- (sedan 4 dører) og 7000,- riksmark (Sport Cabriolet A)

Teknisk utvikling


Uavhengig hjuloppheng

Teknisk utvikling


Uavhengig hjuloppheng

  • Bildet viser tegningen med det uavhengige hjulopphenget.
  • Bildet viser tegningen med det uavhengige hjulopphenget.
Forhjul: uavhengig hjuloppheng med svingaksel på Mercedes-Benz modell 170, 1931;Bakhjul: uavhengig hjuloppheng med svingaksel og spiralfjærer på Mercedes-Benz modell 170, 1931

Gjenklang i markedet


Markedsresponsen på E-Klasse modell 170

Gjenklang i markedet


Markedsresponsen på E-Klasse modell 170

Annonse for Mercedes-Benz: "Tausende geliefert" (tusener levert)

Advertising E-class typ 170

Annonse for Mercedes-Benz: "Tausende geliefert..." I det første produksjonsåret i 1932 ruller 4438 enheter gjennom fabrikkportene.

Den moderne teknikken og bilens tiltalende form ble også godt mottatt, i likhet med den lave prisen til tross for at motoren var sekssylindret. Som firedørs sedan kostet den "lille Mercedes" 4400,- riksmark, med andre ord nesten 1600,- riksmark mindre enn den rimeligste utgaven av modellen Stuttgart.

Som bilen med minst sylindervolum og lavest pris befant modell 170 seg i den nedre enden av personbilprogrammet til Mercedes-Benz.

Modell 170 bidro i vesentlig grad til at Daimler-Benz kunne takle den økonomiske krisen. I 1932 ble det allerede produsert 4438 stykk – antallet alene var større enn det totale produksjonstallet for alle Mercedes-Benz personbilmodeller det foregående året..

Karosserier


Eksteriør

Karosserier


Eksteriør

Eksteriørvisning av modell 170.
Eksteriørvisning av en sedan modell 170.

Mercedes-Benz modell 170, sedan, produksjonsperiode: 1931–1936

Eksteriørvisning av en modell 170 Cabriolet.

Mercedes-Benz modell 170, Cabriolet C, produksjonsperiode: 1931–1936

Interiørvisning av en Mercedes-Benz modell 170 Cabriolet C.

Interiør til Mercedes-Benz modell 170, Cabriolet C, produksjonsperiode: 1931–1936

Chassis til Mercedes-Benz modell 170 sett fra siden.

Chassis til Mercedes-Benz modell 170, produksjonsperiode: 1931–1936

I det første produksjonsåret ble modell 170 bare tilbudt som firedørs sedan og fireseters Cabriolet C.

Det standardleverte utvendige bagasjestativet fikk man til å begynne med i frittstående utførelse og fra 1934 montert direkte på karosseriet.

Fra april 1932 ble også chassiset tilbudt for ekstern karosseribygging.

I september 1932 utvidet en 2-seters "roadster i spesialutførelse" modellpaletten.

Ett år senere fulgte "Spesial-Cabriolet A", som med en pris på 7000,- riksmark ble den dyreste varianten av modell 170.

I februar 1934 kom det en 2-dørs touringmodell med fire seter, som kunne leveres med karosseri fra Sindelfingen eller ekstern påbygger.

Denne 4-dørs sedanen kunne fra samme tidspunkt også utstyres med et rulletak produsert i Sindelfingen som tilvalg.

I februar 1935 debuterte dessuten en 2-dørs sedan, som kom den etterfølgende modellen 170 V i forkjøpet med sitt karosseridesign. Samtidig ble den tidligere flate radiatoren erstattet med en radiator med flat kileform på alle påbyggsvarianter.

Gjenklang i markedet

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Eksteriørvisning av en modell 170.

Gjenklang i markedet

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Slik fortsetter det

170 V: V for motor foran

Eksteriørvisning av en modell 170 V.

Slik fortsetter det

170 V: V for motor foran

Den mest produserte Mercedes-Benz personbilen i førkrigstiden.

Den mest produserte Mercedes-Benz personbilen i førkrigstiden.