Modell 170 V.  

Mercedes-Benz modell 170 V ble presentert i februar 1936 på den internasjonale bil- og motorsykkelutstillingen i Berlin. Etter fem og et halvt år avløste den modellen 170. Med likt sylindervolum på 1,7 liter var den nye modellen sterkere, mer moderne og rimeligere enn forgjengeren.

For Daimler-Benz var 170 førkrigstidens klart viktigste personbilmodell, og den sikret merket Mercedes-Benz en topposisjon i mellomklassen.

Fakta

Serie

W 136

Produksjonsperiode

1936–1942, 1946–1953

Karosserier

Sedan (2 dører
Sedan (4 dører)
Cabriolet-sedan (4 dører)
Touringmodell (2 dører, til 1937)
Touringmodell (4 dører, fra 1938)
Cabriolet B
Roadster (2+2 seter)
Cabriolet A (fra utgangen 1935)
Politi-bøttebil (fra 1937)
Vare- og planbil (1937–1942, 1946–1953)
Vedgassgenerator (1939–1943)

Teknisk utvikling


X-formet ovalrørramme

Teknisk utvikling


X-formet ovalrørramme

Den X-formede ovalrørrammen hadde større akselavstand og var ca. 50 kg lettere og stivere enn rammen av bokstypen som tidligere ble benyttet på 170. Rammekonstruksjonen til 170 V var så robust at den også taklet den harde bruken som bøtte- og varebil. Motoren var plassert i den fremre rammegaffelen og differensialen i den bakre.

Snitt av en modell 170 V sett fra siden.

Snittmodell av en MB modell 170 V Cabriolet B., ca. 1936

Et chassis til modell 170 V sett forfra.

Mercedes-Benz modell 170 V, 38 hk, chassis, produksjonsperiode: 1936–1942

Nærbilde av chassiset til en modell 170 V.

Mercedes-Benz modell 170 V, 38 hk, chassis, produksjonsperiode 1936–1942

Gjenklang i markedet


Markedsresponsen på E-Klasse modell 170 V

Med mer enn 70.000 eksemplarer i ulike karosserivarianter var 170 V den mest produserte Mercedes-Benz personbilen i førkrigstiden.

Gjenklang i markedet


Markedsresponsen på E-Klasse modell 170 V

Med mer enn 70.000 eksemplarer i ulike karosserivarianter var 170 V den mest produserte Mercedes-Benz personbilen i førkrigstiden.

Landskapsbilde med to Mercedes-Benz modell 170 V.

Mercedes-Benz modell 170 V (W 136) i vinterlandskap

Bilde av en modell 170 V Cabriolet i naturen.

Mercedes-Benz modell 170 V, 38 hk, Cabriolet B, produksjonsperiode: 1936–1942

Modell 170 V Cabriolet på et vintersportssted.

Mercedes-Benz modell 170 V, 38 hk, Cabriolet B, produksjonsperiode 1936–1942

I brosjyren fra 1939 er suksessen til 170 V treffende formulert: "Mercedes-Benz 170 V har oppnådd salgstall som en hittil ikke har sett maken til i dens klasse, et tydelig bevis på hvor godt denne nye bilmodellen imøtekommer markedets behov."

Etter krigens slutt var det 170 V som dannet grunnlaget for etterkrigsproduksjonen.

Historie


Etterkrigstid

Historie


Etterkrigstid

En Mercedes-Benz modell 170 V fra 1949 sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 170 V fra 1949

Reklame for modellserien 170.

Etter krigens slutt ble produksjonen av personbiler startet opp igjen i 1946 med den gjennomprøvde modellen 170 V. Til å begynne med ble det likevel bare produsert varebiler og planbiler. En ambulanse basert på varebilen og en politibil bygd på planbilen, utvidet modellpaletten.

I juli 1947 startet også produksjonen av den firedørs sedanen opp igjen.

Frem til begynnelsen av 1949 var modell 170 V den eneste personbilen i Mercedes-Benz modellprogrammet, og 170-modellserien, som ble kontinuerlig utvidet fra 1949, utgjorde ved produksjonsslutt i september 1955 ryggraden i personbilproduksjonen til Daimler-Benz.

Historieforløp


170 D: Etterkrigstidens første dieselpersonbil

Historieforløp


170 D: Etterkrigstidens første dieselpersonbil

Tegning av en modell 170 D på brosjyreforside.

Mercedes-Benz modell 170 D, sedan, 1949–50; forside på brosjyren fra 1949 med en tegning av Walter Gotschke

I mai 1949 ble de første nydesignede Daimler-Benz personbilmodellene etter krigen presentert på den tekniske eksportmessen i Hannover i med modellene 170 D og 170 S. 170 D var i hovedsak lik 170 V, men hadde en 1,7 liters dieselmotor.

170 D var spesielt ettertraktet de første produksjonsårene, blant annet fordi forsyningen av bensin som drivstoff fremdeles utgjorde et problem selv fem år etter krigens slutt, mens diesel var tilgjengelig overalt i tilstrekkelige mengder.

Karosserier


Eksteriør

Karosserier


Eksteriør

Modell 170 V Cabriolet sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 170 V, 38 hk, Cabriolet B, produksjonsperiode: 1936–1942

En Mercedes-Benz modell 170 V sedan sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 170 V, 38 hk, sedan, produksjonsperiode: 1936–1942

Modell 170 V som bøttesetebil sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 170 V, 38 hk, bøttesetebil, produksjonsperiode: 1936–1942

Geländesport-toseter sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 170 V, 50 hk, Geländesport-toseter, produksjonsperiode: 1938–1939

Modell 170 V kassevarebil sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 170 V, 38 hk, kassevarebil, produksjonsperiode: 1946–1949

Modell 170 VG med vedgenerator sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 170 VG med vedgenerator (vedforgasser), 1943

Oppstilte modell 170 V ambulanser.

Mercedes-Benz 170 V ambulanse idet den forlater sluttmonteringen ved fabrikken i Sindelfingen. Byggeperiode: 1946–1948

En modell 170 D som Droschken-sedan.

Mercedes-Benz modell 170 D, Droschken-sedan, karosseri Lueg (Bochum), produksjonsperiode: 1949–1953

Modell 170 Vb sett bakfra.

Mercedes-Benz modell 170 Vb, 45 hk, sedan, produksjonsperiode: 1952–1953

Teknisk tegning av en modell 170 Vb sedan.

Mercedes-Benz modell 170 Vb, sedan, 1952–53; brosjyre fra 1953

Alle detaljer om modell 170 V

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Eksteriørvisning av en modell 170 V.

Alle detaljer om modell 170 V

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Slik fortsetter det

Modell 180/190: Ponton-Mercedes

Eksteriørvisning av en modell 180/190.

Slik fortsetter det

Modell 180/190: Ponton-Mercedes

Første Mercedes med selvbærende karosseri.

Første Mercedes med selvbærende karosseri.