Mercedes-Benz modell 170 V ble presentert i februar 1936 på den internasjonale bil- og motorsykkelutstillingen i Berlin. Etter fem og et halvt år avløste den modellen 170. Med likt sylindervolum på 1,7 liter var den nye modellen sterkere, mer moderne og rimeligere enn forgjengeren.
For Daimler-Benz var 170 førkrigstidens klart viktigste personbilmodell, og den sikret merket Mercedes-Benz en topposisjon i mellomklassen.

Modell 170 V.
Modell 170 V.
Fakta
-
Serie
-
W 136
-
Produksjonsperiode
-
1936–1942, 1946–1953
-
Karosserier
-
Sedan (2 dører
Sedan (4 dører)
Cabriolet-sedan (4 dører)
Touringmodell (2 dører, til 1937)
Touringmodell (4 dører, fra 1938)
Cabriolet B
Roadster (2+2 seter)
Cabriolet A (fra utgangen 1935)
Politi-bøttebil (fra 1937)
Vare- og planbil (1937–1942, 1946–1953)
Vedgassgenerator (1939–1943)
Teknisk utvikling
X-formet ovalrørramme
Teknisk utvikling
X-formet ovalrørramme
Den X-formede ovalrørrammen hadde større akselavstand og var ca. 50 kg lettere og stivere enn rammen av bokstypen som tidligere ble benyttet på 170. Rammekonstruksjonen til 170 V var så robust at den også taklet den harde bruken som bøtte- og varebil. Motoren var plassert i den fremre rammegaffelen og differensialen i den bakre.
Gjenklang i markedet
Markedsresponsen på E-Klasse modell 170 V
Med mer enn 70.000 eksemplarer i ulike karosserivarianter var 170 V den mest produserte Mercedes-Benz personbilen i førkrigstiden.
Gjenklang i markedet
Markedsresponsen på E-Klasse modell 170 V
Med mer enn 70.000 eksemplarer i ulike karosserivarianter var 170 V den mest produserte Mercedes-Benz personbilen i førkrigstiden.
I brosjyren fra 1939 er suksessen til 170 V treffende formulert: "Mercedes-Benz 170 V har oppnådd salgstall som en hittil ikke har sett maken til i dens klasse, et tydelig bevis på hvor godt denne nye bilmodellen imøtekommer markedets behov."
Etter krigens slutt var det 170 V som dannet grunnlaget for etterkrigsproduksjonen.
Historie
Etterkrigstid
Historie
Etterkrigstid
Etter krigens slutt ble produksjonen av personbiler startet opp igjen i 1946 med den gjennomprøvde modellen 170 V. Til å begynne med ble det likevel bare produsert varebiler og planbiler. En ambulanse basert på varebilen og en politibil bygd på planbilen, utvidet modellpaletten.
I juli 1947 startet også produksjonen av den firedørs sedanen opp igjen.
Frem til begynnelsen av 1949 var modell 170 V den eneste personbilen i Mercedes-Benz modellprogrammet, og 170-modellserien, som ble kontinuerlig utvidet fra 1949, utgjorde ved produksjonsslutt i september 1955 ryggraden i personbilproduksjonen til Daimler-Benz.
Historieforløp
170 D: Etterkrigstidens første dieselpersonbil
Historieforløp
170 D: Etterkrigstidens første dieselpersonbil
I mai 1949 ble de første nydesignede Daimler-Benz personbilmodellene etter krigen presentert på den tekniske eksportmessen i Hannover i med modellene 170 D og 170 S. 170 D var i hovedsak lik 170 V, men hadde en 1,7 liters dieselmotor.
170 D var spesielt ettertraktet de første produksjonsårene, blant annet fordi forsyningen av bensin som drivstoff fremdeles utgjorde et problem selv fem år etter krigens slutt, mens diesel var tilgjengelig overalt i tilstrekkelige mengder.
Karosserier
Eksteriør
Karosserier
Eksteriør
Alle detaljer om modell 170 V
Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)
Alle detaljer om modell 170 V
Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)
Utviklingsfaser
Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse
Utviklingsfaser
Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse
Slik fortsetter det
Modell 180/190: Ponton-Mercedes
Slik fortsetter det
Modell 180/190: Ponton-Mercedes
Oversikt: Historien til E-Klasse
Oversikt: Historien til E-Klasse