Modell 180/190.
Ponton-Mercedes.

I august 1953 ble med modellen 180 den første Mercedes-Benz personbilen presentert, som hadde et karosseri i pontongform. Karakteristisk for Ponton-karosseriet, som ble bygget for første gang i 1946 i USA, var de fullstendig integrerte skjermene og det rektangulære grunnrisset.

 

Søstermodellen, modell 190, ble introdusert i mars 1956. Med sin 75 hk hadde den en klart kraftigere motor (sammenlignet med de 52 hk til 180-modellen).

Fakta

Serie

W 120, W 121

Produksjonsperiode

1953-1962

Karosserier

Sedan (4 dører)

Antall

437 310 sedaner og 5653 chassiser med delkarosseri

Ponton-Mercedes ved fabrikken i Sindelfingen.

"Ponton-Mercedes"-parade ved fabrikken i Sindelfingen (blanding av modell 180 og modell 220), 1953. Fotografiet viser at Daimler-Benz allerede hadde blitt serieprodusent.

Teknisk utvikling


Ponton-karosseriet

Teknisk utvikling


Ponton-karosseriet

Konseptet ga ikke bare mulighet for lavere luftmotstand og mindre vindstøy, men også en betydelig romsligere kupé.

En annen nyhet i historien til Mercedes-Benz personbiler bestod i et selvbærende karosseri som var fast sveiset sammen med ramme-gulv-systemet.

Chassiset til en modell 180 sett ovenfra.

Mercedes-Benz modell 180, 52 hk, chassis, produksjonsperiode: 1953–1957

Skjemabilde av et karosseri til en modell 180.

Mercedes-Benz modell 180, 52 hk, skjemabilde av karosseriet, produksjonsperiode: 1953–1957

Historie


D: Dieselmodeller fortsatt på fremmarsj

Historie


D: Dieselmodeller fortsatt på fremmarsj

I januar 1954 ble 120-serien utvidet med modellen 180 D, som med unntak av dieselmotoren hentet fra 170 DS, det elektriske anlegget på 12 V og endret bakakselutveksling var identisk med sin bensindrevne søstermodell.

Utmontert motor fra modellen 180 D sett fra siden.

Mercedes-Benz motor OM 636 VII - modell 180 D, 1954–1959

Med 180 D, som var spesielt populær som drosje, begynte dieselmotorens store utbredelse i personbiler.

Med 180 D, som var spesielt populær som drosje, begynte dieselmotorens store utbredelse i personbiler.

Modell 180 som drosje på en gate i Hongkong.

En rad med Mercedes-Benz drosjer i Hongkong, 1958

I september 1958 ble personbilprogrammet utvidet med en dieselmodell nummer to i form av modellen 190 D.

I september 1958 ble personbilprogrammet utvidet med en dieselmodell nummer to i form av modellen 190 D.

Den 1,9 liters dieselmotoren med 50 hk hadde man utviklet ut fra den bensindrevne motoren til 190-modellen. Den økte effekten og roligere motorgangen i forhold til 180 D gjorde umiddelbart den nye dieselmodellen til en storselger.

Mercedes-Benz modell 190 D sett fra siden.

"Ponton-Mercedes" modell 190 D, 1958–1959

Mercedes-Benz modell 190 D sett forfra.

"Ponton-Mercedes" modell 190 D, 1958–1959

En modell 190 D sett bakfra.

Mercedes-Benz modell 190 D sett forfra

Videreutvikling


Videreutvikling fra 1959

Videreutvikling


Videreutvikling fra 1959

I august 1959 ble de firesylindrede modellene 180, 180 D, 190 og 190 D presentert i modernisert form. I stor grad uten tekniske endringer ble de omarbeidede modellene, med de interne betegnelsene 180 b, 180 Db, 190 b og 190 Db, presentert med nyheter i front-og hekkpartiet: flatere motorpanser, bredere og lavere grill, mer massive støtfangere. Man hadde også omarbeidet baklyktene, som nå var utstyrt med integrerte reflektorer som på coupeene og cabrioletene. Andre modelloppgraderingstiltak gjaldt utformingen av kupeen og bidro til en forbedring av den passive sikkerheten.

I august 1961 ble to helt nydesignede firesylindrede modeller med halefinnekarosseriet presentert med modellene 190 c og 190 Dc.

Modellene 180 og 180 D ble fortsatt produsert, til en viss grad som utgående modeller, men de hadde gjennomgått en del tekniske endringer som kom til uttrykk i de interne modellbetegnelsene 180 c og 180 Dc.

 

Da produksjonen av modellene 180 c og 180 Dc opphørte i oktober 1962, gikk Ponton-æraen mot slutten hos Daimler-Benz etter ni år. I dette tidsrommet hadde totalt 442 963 eksemplarer av modellene 180 – 190 D blitt til i Sindelfingen, derav 437 310 sedaner og 5653 chassiser med delkarosseri.

Karosserier


Eksteriør

Karosserier


Eksteriør

Mens Mercedes-Benz selv bare produserte en firedørs sedan, utviklet karosseribyggeren Binz ulike karosserivarianter, bl.a. flerbruksbiler, som ble solgt gjennom Mercedes-forhandlere.

En modell 180 sedan sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 180, 52 hk, sedan, produksjonsperiode: 1953–1957

Modell 180 a sett bakfra.

Mercedes-Benz modell 180 a, chassis med todørs delkarosseri

En modell 180 sedan sett innvendig.

Mercedes-Benz modell 180, 52 hk, sedan, produksjonsperiode: 1953–1957

En modell 190 sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 190, produksjonsperiode: 1956–1959

En modell 190 D sett innvendig.

"Ponton-Mercedes" modell 190 D, 1958–1959

En modell 180 Db sett fra siden.

"Ponton-Mercedes" modell 180 Db, produksjonsår: 1959

En modell 180 b / 180 Db sett ovenfra.

"Ponton-Mercedes" modell 180 b / 180 Db, produksjonsår 1959–1961

En modell 180c sett fra siden.

"Ponton-Mercedes" modell 180 c, produksjonsår: 1961–1962

En modell 190 Db sett bakfra.

"Ponton-Mercedes" modell 190 Db, produksjonsår: 1959-1961

En modell 190 b sett forfra.

"Ponton-Mercedes" modell 190 b, produksjonsår: 1959–1961

En modell 190 b sett bakfra.

"Ponton-Mercedes" modell 190 b, produksjonsår: 1959–1961

Alle detaljer om Ponton-Mercedes

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Eksteriørvisning av en modell 180.

Alle detaljer om Ponton-Mercedes

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Slik fortsetter det

Modell 190 c: "Mercedes med halefinner"

Eksteriørvisning av en modell 190 c.

Slik fortsetter det

Modell 190 c: "Mercedes med halefinner"

Høydepunktet for enhetskarosseriet til Mercedes-Benz.

Høydepunktet for enhetskarosseriet til Mercedes-Benz.