Mercedesen med halefinner.

I august 1961 ble to nye firesylindrede modeller presentert. Modellene 190 c og 190 Dc, som tilhørte 110-serien, avløste "Ponton"-modellene 190 b og 190 Db og hadde nå – i likhet med de sekssylindrede modellene – et karosseri med halefinner.

Fakta

Serie

W 110

Produksjonsperiode

1961-1968

Karosserier

Sedan (4 dører)
"Universal"-modell
Sedan med forlenget akselavstand

Antall

622 453 sedaner og 5859 chassiser med delkarosseri

Teknisk utvikling


Høydepunktet for modulprinsippet

Teknisk utvikling


Høydepunktet for modulprinsippet

Modulprinsippet ble konsekvent praktisert siden starten på etterkrigsproduksjonen, og i og med introduksjonen av de nye firesylindrede modellene nådde det sitt høydepunkt. For første gang benyttet mellom- og toppklasseseriene ikke bare de samme aggregatene og komponentene, de hadde også et i stor grad identisk karosseri.

En Mercedes med halefinner sett fra siden.

"Mercedesen med halefinner" i serien W 110 fra 1961 (sidespeil på forskjerm)

En modell 220 SEb sett fra siden.

Den sekssylindrede Mercedes-Benz modell 220 SEb i serien W 111, 1959–1965

Fordelene med enhetskarosseriet lå først og fremst i det økonomiske potensialet: betydelig reduserte kostnader til utvikling, produksjon og reservedeler.

Dessuten kunne nå også førere av en mellomklassemodell nyte godt av den store kupeen og det romslige bagasjerommet.

Dette aspektet omfattet imidlertid også to betydelige ulemper ved konseptet: Totallengden til de firesylindrede modellene hadde økt med 230 mm – et tema som etter hvert ble stadig viktigere på grunn av knappheten på parkeringsplasser.

På den andre siden hadde mang en toppklassekunde kunnet ønske seg større avstand til modellene i de mindre seriene.

Til tross for enhetskarosseriet kunne man skille de nye firesylindrede modellene fra de sekssylindrede søstermodellene ved første øyekast.

En modell 190 sett fra siden.

Iøynefallende kjennetegn ved 190-modellene var de runde frontlyktene, den klart kortere fronten samt blinklysene hente fra "Ponton"-modellene

Nyheter


Ny dieselmotor og automatgirkasse

Nyheter


Ny dieselmotor og automatgirkasse

Den 2,0 liters dieselmotoren til 190 Dc var en skikkelig nyhet, som man hadde utviklet med utgangspunkt i den 1,9 l liters motoren til den foregående modellen – den nye modellen skulle følgelig egentlig ha hett 200 D. Summen av disse tiltakene gjorde at effekten kunne økes med 5 hk til 55 hk.

Fra august 1962 kunne 190 c leveres med 4-trinns automatgirkasse som tilvalg, og fra juli 1963 også dieselvarianten. Som for de sekssylindrede modellene var pristillegget i begge tilfeller 1.400,- DM.

Videreutvikling


Videreutvikling fra 1965

Videreutvikling


Videreutvikling fra 1965

I august 1965 ble de nye S-Klasse modellene i 108-serien presentert, og med disse gikk epoken med enhetskarosseriet mot slutten.

De firesylindrede modellene fremstod i forbedret form og med nye modellbetegnelser: Modellene 200 og 200 D etterfulgte 190-modellene som hadde blitt produsert i fire årtier.

En modell 200 D drosje sett forfra.

Mercedes-Benz modell 200 D drosje ved hovedjernbanestasjonen i Stuttgart fra 1965

Karosserier


Eksteriør

Karosserier


Eksteriør

Slik det tradisjonelt var vanlig for de firesylindrede modellene, kunne også modellene i 110-serien leveres som chassis med delkarosseri, som deretter ble gjort om til ambulanser, flerbruksbiler eller andre spesialutførelser av påbyggere i inn- og utland.

En flerbruksbilvariant produsert av firmaet IMA i belgiske Mechelen på chassiset til modellen 190 D og deretter presentert på bilutstillingen i Brüssel i januar 1965 under modellbetegnelsen 190 D Universal, oppnådde spesiell oppmerksomhet.

Av de omarbeidede modellene 200 D – 230 kunne man i tillegg til det vanlige chassiset med delkarosseri også få en forlenget variant med en akselavstand på 3100 mm, som fortrinnsvis ble benyttet til ambulanser eller begravelsesbiler.

Fra april 1967, da halefinneæraen allerede sakte nærmet seg slutten, ble modellen 200 D dessuten tilbudt som 7–8 seters sedan med en akselavstand på 3350 mm.

En sedan i serien W 110 sett fra siden.

Mercedes-Benz sedan i serien W 110, fra årene 1961–1965

Mercedes med halefinner sett fra siden.

"Mercedes med halefinner" i serien W 110

En spesialmodell i serien W 110 fra siden.

Firesylindrede Mercedes-Benz modeller i serien W 110. Chassis for spesialpåbygg fra Karosseriewerk Rappold, 1965

En modell 190 D Universal sett fra siden.

Mercedes-Benz Typ 190 D Universal, karosseri IMA, 1964–1965

En modell 200 D med forlenget akselavstand sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 200 D, chassis med forlenget akselavstand, 1967

Alle detaljer om Mercedesen med halefinner

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Eksteriørvisning av en Mercedes med halefinner.

Alle detaljer om Mercedesen med halefinner

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Slik fortsetter det

"Strek-åtte"-sedanene

Eksteriørvisning av en Strek-åtte-sedan.

Slik fortsetter det

"Strek-åtte"-sedanene

En ny mellomklassegenerasjon.

En ny mellomklassegenerasjon.