Strek-åtte.

I januar 1968 presenteres den "nye generasjonen" mellomklasse fra Mercedes-Benz. Det vanlige kallenavnet "Strek-åtte" blir også avledet fra lanseringsåret.

Fakta

Serie

W 114, W 115

Produksjonsperiode

1968-1973

Karosserier

Sedan
Coupé
Åtteseters sedan
Chassis med delkarosseri

Antall

1 919 056 totalt, derav
1 833 442 sedaner
67 048 coupeer
9 895 åtteseters sedaner
8 671 chassiser med delkarosseri

Teknisk utvikling


Diagonal-pendelaksel

Teknisk utvikling


Diagonal-pendelaksel

Den mest fremtredende konstruksjonsdetaljen ved de nye modellene var den såkalte "diagonal-pendelakselen". For første gang hadde dermed en serieprodusert Mercedes-Benz modell en bakaksel med skråstilt bærearm. Det grundig utviklingsarbeidet ga klart bedre kjøreegenskaper, uten at det gikk på bekostning av kjørekomforten.

Hjulaksel på en Mercedes-Benz Strek-åtte sett ovenfra.

Undersiden av Mercedes-Benz "Strek-åtte"-sedan modell 200 – 250, 1967–1973

Modelloversikt


Seks modeller i den opprinnelige modellpaletten

Modelloversikt


Seks modeller i den opprinnelige modellpaletten

Den opprinnelige modellpaletten strakk seg fra 200 D med en firesylindret motor på 55 hk via 220 og 230 til 250 med en sekssylindret forgassermotor på 130 hk.

Toppmodellen, modellen 250 og etterfølgerne 280 og 280E, har som eneste modell dobbel støtfanger foran. Dermed skiller de sekssylindrede W114-modellene seg ut allerede i sitt ytre.

En modell 200 i serien W 115.

Mercedes-Benz modell 200 i serien W 115

Modell 250 sedan sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 250 sedan

Videreutvikling og karosserier


Eksteriør

Videreutvikling og karosserier


Eksteriør

Allerede i november 1968 ble modellprogrammet komplettert med coupémodellene 250 C og 250 CE. Det var en premiere: For første gang kunne man nå få en coupéversjon også i mellomklassen.

Den åtteseters sedanen, som ble presentert i desember 1968, hadde et enda mer eksklusivt preg med en akselavstand forlenget med 650 mm og tre seterader. Det ble produsert nærmere 10 000 sedaner og disse ble i hovedsak benyttet av drosje- og turvirksomheter, flyselskaper og myndigheter. Med nesten 78 % var andelen dieselbiler blant åtteseterne tilsvarende høy.

Sedaner og lange sedaner kunne tradisjonen tro igjen leveres som chassis med delkarosseri, som påbyggere i inn- og utland i sin tur gjorde om til ambulanser, flerbruksbiler eller andre spesialutførelser.

I april 1972 supplerte modellene 280 og 280 E modellpaletten av sedaner. Begge var utstyrt med en nykonstruert sekssylindret motor, som i forgasserversjon hadde en effekt på 160 hk og som innsprøytingsversjon 185 hk. De nye toppmodellene kunne også gjenkjennes uten typeskilt: Foruten den doble støtfangeren foran på modellen 250 hadde de som de eneste sedanene i serien en støtfanger bak som strakk seg helt til hjulutsparingene samt to eksosenderør.

En coupé fra siden.

Mercedes-Benz coupé

Modell 280 C, 280 CE sett fra siden.

Mercedes-Benz 280 C, 280 CE, fra året 1972

Modell 220 D, 230 D sett forfra.

Mercedes-Benz modell 220 D lang og 230 lang, 1968

Modell 220 D lang sett fra siden.

Mercedes-Benz modell 220 D lang og 230 D lang, 1968

Modell 200, 220 D eler 230 som ambulanse sett fra siden.

Annonse for Mercedes-Benz: "Im besonderen Einsatz - Mercedes-Benz" (i spesialtjeneste), Mercedes-Benz modell 220, 220 D eller 230 ambulanse, påbygg fra Miesen

Eksteriørvisning av modell 280 eller 280 E.

Mercedes-Benz modell 280 eller 280 E fra året 1972

To modell 280 eller 280 E sett forfra.

Mercedes-Benz modell 280 / 280 E i serien W 114

Alle detaljer om Strek-åtte

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Eksteriørvisning av en Strek-åtte.

Alle detaljer om Strek-åtte

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Slik fortsetter det

123-serien

Eksteriørvisning av en Mercedes-Benz i 123-serien.

Slik fortsetter det

123-serien

En helt nydesignet modellserie, teknisk orientert mot S-Klasse.

En helt nydesignet modellserie, teknisk orientert mot S-Klasse.