Skal du kjøpe varebil? Når du skal anskaffe en varebil, er det mange ting du må ta stilling til. Her finner du tips til hva du bør se etter og vurdere før du tar beslutningen.
Hva du skal bruke bilen til, er avgjørende for hvilken bil du bør velge. Skal bilen brukes privat eller på jobb? Hva skal du frakte, og hvor langt skal du kjøre hver dag? Dette er viktige spørsmål som bør ligge til grunn for avgjørelsen din.
– Det første du bør vurdere, er hva slags plassbehov du har. Hvilken bransje jobber du i, og hvor mye må du ha med deg? Dette er grunnleggende spørsmål, men selvfølgelig helt nødvendige å ha svar på, sier Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.
– Det er for eksempel et stort spenn mellom den minste Citan, med et lasteromvolum på 2,9 kubikkmeter, til en ekstra stor skap-Sprinter med opptil 22 kubikkmeter, fortsetter han.
Når plassbehovet er avklart, er neste steg å forutse hvilke arbeidsforhold den nye varebilen vil møte.
– Forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk? Tenk over hvor du skal bruke varebilen. Det er stor forskjell på å kjøre varetransport i bysentrum kontra å trekke en henger vinterstid på mindre veier, påpeker Taasaasen. Han understreker også viktigheten av å velge riktig girkasse:
– Manuelt eller automatgir? Vi ser en tydelig trend mot økt salg av automatgir, men det finnes ulike automatsystemer. På våre større varebiler, fra Vito og oppover, bruker vi fortsatt utelukkende konvensjonelle automatkasser, som er kjent for sin slitestyrke, spesielt ved tung kjøring.
Et annet sentralt spørsmål er drivstoffvalg: Skal du gå for en elbil?
– Dette er en viktig vurdering i dag. Du må definere bruken av bilen: Hvor kjører du, hvor langt kjører du på dine lengste dager, og hvor ofte? Mange nordmenn tenker at de ikke kan ha elbil fordi de en gang iblant skal på langtur, for eksempel til Trondheim. Men spør deg selv: når var du der sist? utfordrer Taasaasen.
Vurder dine personlige behov, men også bransjens krav.
– Opererer du i en bransje der det forventes at du kjører nullutslippsbil? Tenk ikke bare på dagens krav, men også flere år frem i tid. I offentlig sektor stilles det stadig større krav til nullutslipp.
Selv om helelektrifisering av varebiler ikke skjer over natten, øker mulighetene raskt. Mercedes-Benz har flere modeller, som eVito Tourer Long Range, med en rekkevidde på opptil 366 km (kombinert WLTP), som er best i sin klasse. Men ennå mangler vi en el-varebil med hengerfeste.
– Dessverre har vi ikke en nullutslippsløsning med hengerfeste i dag. Men det kommer. Det er også typisk norsk å «måtte» ha hengerfeste, selv om mange som har det, sjelden bruker det. Derfor er det viktig å avklare ditt faktiske behov grundigst mulig.
Når disse vurderingene er gjort, gjenstår det fortsatt flere viktige avgjørelser før varebilvalget er tatt.
– Nyttelast er avgjørende, spesielt i transport- og tyngre håndverksbransjer. Et annet spørsmål er om du ønsker luke eller delte dører bak. Delte dører er ofte for dem som trenger å laste inn varer med truck eller gravemaskin. Eller kanskje en luke som kan fungere som tak når du tar matpakka di? smiler Taasaasen.
Og har du tenkt på om du trenger en eller to skyvedører? Hvis ikke, er du ikke alene.
– Det er ikke noe alle tenker på med en gang. Vi kommer også inn på verktøyinnredninger, reoler eller hyllesystemer. Her er det mange muligheter, fortsetter Taasaasen.Han understreker at forhandlerne strekker seg langt for å levere en ferdig klargjort varebil når sjekklista di er gjennomgått.
Slik at du kan hente bilen, flytte over verktøyet du skal bruke, og dra rett på første jobb uten å bruke to helger på å klargjøre bilen selv.
Da er de praktiske hensynene gjennomgått. Hva med estetikken?
– Det finnes en jungel av ekstrautstyr og tilbehør innen estetikk. Alt fra felger, lakkerings- og listpakker, til innfelte ekstralys, osv. «Alt» finnes, det er nesten bare fantasien som setter en stopper her.
– Når det gjelder estetikk, er lakkerte støtfangere en klar favoritt. Og så har vi felgrangen vår. Vi leverer fabrikkoriginale felger fra 17-19″, også på firehjulstrekkere, røper Taasaasen.
– Generelt vil jeg si ja. Men det er viktig at det er gjennomført på et gjennomgående nivå. Helhetsinntrykket når man kjøper en bruktbil betyr mye, og en gjennomgående høy standard fra front til bakfanger gir et godt inntrykk.7. Tenk også på restverdi Apropos økonomi. Et siste punkt på sjekklista bør være økonomien. Det er viktig å vurdere både kostnaden ved kjøp og verdien du sitter igjen med i etterkant. Salgssjefen er tydelig.
– Vito og Sprinter har høyere investeringskostnader i segmentet, men også høyere restverdi. Det er egentlig så enkelt. Og man kan dykke ned i spesifikasjoner, utstyrspakker og varianter for å se hvor stor differansen er mellom ettermarkedet og investeringsbeløpet, sier Krister Taasaasen, før han avslutter med et tips: – Når du får et tilbud, ville jeg alltid bedt om et leasingtilbud også. Månedsprisen i leasingtilbudet gir en god indikasjon på restverdier i markedet.
Apropos økonomi. Et siste punkt på sjekklista bør være økonomien. Det er viktig å vurdere både kostnaden ved kjøp og verdien du sitter igjen med i etterkant. Salgssjefen er tydelig.
– Vito og Sprinter har høyere investeringskostnader i segmentet, men også høyere restverdi. Det er egentlig så enkelt. Og man kan dykke ned i spesifikasjoner, utstyrspakker og varianter for å se hvor stor differansen er mellom ettermarkedet og investeringsbeløpet, sier Krister Taasaasen, før han avslutter med et tips:
– Når du får et tilbud, ville jeg alltid bedt om et leasingtilbud også. Månedsprisen i leasingtilbudet gir en god indikasjon på restverdier i markedet.