Contact

Close
Contact
Merkeverksted
Tre grunner til å velge merkeverksted Servicesjef Tomas Olsson forklarer hvorfor du bør trille inn Mercedes-Benz-varebilen din på merkeverksted fremfor et annet verksted. Les hvorfor et merkeverksted kan gi deg trygghet, kvalitet og verdi for pengene.

Hva er et sertifisert merkeverksted?

Et sertifisert merkeverksted har fått offisiell godkjenning fra bilmerket, Mercedes-Benz, til å utføre service, vedlikehold og reparasjoner på deres bilmodeller. Dette betyr at verkstedet oppfyller strenge kvalitetsstandarder, har spesialisert kunnskap og bruker originalt utstyr og reservedeler for å ta best mulig vare på din Mercedes-Benz bil.

Må man ta service på et merkeverksted?

Din Mercedes-Benz varebil trenger service, og du lurer på om du skal velge et merkeverksted? Når du velger et sertifisert merkeverksted, får du en rekke fordeler som gir deg trygghet, god kvalitet og verdi for pengene. Her har vi listet opp de tre viktigste grunnene til at du bør ta din Mercedes-Benz til et av våre merkeverksteder når den skal på service.


Merkeverksted

Hvorfor bruke et sertifisert merkeverksted?

  1. Spesialistkompetanse: For det første har vi spesialkompetanse på Mercedes-Benz-biler, noe som gjør at vi kan stille en diagnose raskere. Vi jobber med et bredt utvalg av modeller og har sannsynligvis møtt lignende utfordringer før. Vi vet nesten alltid hva som kan være galt, og hvordan det skal løses, sier Olsson, som til daglig holder til hos Mercedes-Benz-forhandleren Andresen i Askim. Og dersom utfordringen skulle være av en spesiell karakter? Et merkeverksted har et bredere nettverk for feilsøking. I tillegg til vår egen kompetanse på Mercedes-Benz varebiler, har vi tilgang til ekspertise fra importør og produsent. Vi sender også våre mekanikere jevnlig på kurs slik at de til enhver tid er oppdatert.
  2. Originaldeler: Den andre grunnen til å velge et merkeverksted er at du får tilgang til originaldeler. Dette kommer også med en reservedelsgaranti. Kort fortalt – det spiller ingen rolle om du er i Oslo eller Stockholm; dersom det skjer noe med bilen din, har du reservedelsgaranti hos alle Mercedes-Benz-forhandlere, forteller Olsson.
  3. Komplett historikk: Ved å velge merkeverksted hele veien, får du en komplett service- og verkstedhistorikk med alle nødvendige tilganger. Selv om originale deler ikke nødvendigvis alltid er dyrere, kan det generelt koste litt mer. Samtidig får du forutsigbarhet med den hjelpen du trenger, uansett når og hvor utfordringer skulle oppstå.

Er merkeverksteder dyrere?

Det er en vanlig misforståelse at sertifiserte merkeverksteder alltid er dyrere enn andre verksteder, men dette stemmer ikke nødvendigvis. Prisene kan variere, men det er viktig å vurdere hva du faktisk får for pengene du investerer i bilen. Hos et merkeverksted betaler du ikke bare for service, men også for spesialistkompetanse, kvalitetssikring, og trygghet.

Vito

Hva er forskjellen mellom merkeverksteder og andre verksteder?

Sertifiserte merkeverksteder har gjennomgått omfattende opplæring og sertifisering fra bilmerket. Vi er kontinuerlig oppdatert på den nyeste teknologien, og er de eneste som kan utføre programvareoppdateringer og nødvendige oppgraderinger som bilmerket krever. Dette gir oss en unik ekspertise og tilgang til den nyeste informasjonen om din bil.

Andre verksteder kan tilby tjenester for flere bilmerker, men de kan ikke tilby samme grad av spesialisering og ekspertise som et sertifisert merkeverksted kan.



Verksted eller fikse selv?

Når det gjelder vedlikehold av varebilen din, kan det være vanskelig å vite hva du kan gjøre selv og hva som bør overlates til et profesjonelt verksted. Olsson ramser opp en rekke ting du fint kan gjøre selv på din Mercedes-Benz varebil hjemme på gårdsplassen. Et vesentlig poeng med det du kan gjøre på egen hånd, er å minimere sjansen for at utfordringer i det hele tatt dukker opp. Det er flere ting du trygt kan gjøre selv for å holde din Mercedes-Benz varebil i topp stand:

  1. Smør opp dører: Dette forhindrer knirkelyder og forlenger levetiden til dørmekanismene.
  2. Kontroller og fyll kjøle- og spylervæske: En enkel oppgave som sikrer optimal ytelse, spesielt på kalde dager.
  3. Bytt vindusviskere: Slitte viskere reduserer sikten i dårlig vær, og bør byttes jevnlig.
  4. Sjekk dekktrykket: Riktig dekktrykk forbedrer kjøreegenskapene og reduserer drivstofforbruket.
  5. Skifte dekk/hjulskift: Gjør det selv eller bruk dekkhotell? Hjulskift er en oppgave mange føler seg trygge på å gjøre selv. Likevel ser vi at flere velger dekkhotell for å slippe bekymringen. En viktig detalj som ofte overses er å trekke til hjulene med riktig moment. For stramme hjulbolter kan føre til problemer som krever timer på verksted for å løses. Tomas Olsson, servicesjef hos Mercedes-Benz forhandleren Andresen i Askim, deler at noen kunder har strammet til hjulene så hardt at det har krevd omfattende verkstedarbeid å løsne dem igjen.
Merkeverksted

Forebyggende tiltak: Unngå ubehagelige overraskelser

Når vinteren nærmer seg, er batterikapasiteten ofte et problem for mange varebileiere. Det klassiske er at mange skrur på alt av elektronikk for at kupeen skal være mest mulig behagelig når man begynner å kjøre. Gjerne har man kjørt på med parkeringsvarmer også. Dersom du da bare har små, korte turer den uka, får du fort varsling om dårlig batterispenning. Som regel er det ikke feil på batteriet, men rett og slett en varsling på at du bruker veldig mye strøm generelt.Så ikke glem å ta en vedlikeholdslading innimellom, spesielt hvis du ikke har mange langturer. Det er unødvendig med en time på verkstedet for å lade batteriet, presiserer Olsson, før han legger til:

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

Når bør du overlate jobben til verkstedet?

Servicesjefen er likevel tydelig på at man bør holde tunga rett i munnen og være svært bevisst på hva som gjøres privat, og hva som settes bort til verkstedet. Selv om mange oppgaver kan gjøres hjemme, er det noen jobber som bør overlates til profesjonelle. Oljeskift, for eksempel, er noe færre gjør selv på grunn av bilens garantitid. Hvis du skulle få noen problemer med varebilen som omfatter motorolje, må du dokumentere at du har brukt riktig olje. Generelt kan man si at du ikke har mobilitetsgaranti hvis du ikke følger bilens serviceprogram ved autoriserte verksteder. Noe som kan medføre at du må betale leiebilkostnader selv hvis uhellet er ute, sier Olsson. - Og hva hvis lumske lyder fra motoren dukker opp på vei til en viktig jobb? Motstå den fristende tanken «det går sikkert bra», er servicesjefens råd.

– Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb. Stopp og ring mobilassistansen til Mercedes umiddelbart. Og da er det også viktig å poengtere at du trenger et kjøretøy for å komme deg raskt videre, forteller Olsson, før han avslutter: Det samme gjelder hvis det begynner å ryke av bremser eller lignende. Da bør du overlate jobben til verkstedet. Og da er vi der at hvis du har tatt servicen på bilen selv, kan man for eksempel ha oversett at bremseklossene bak er nesten utslitt. Da kan det i verste fall begynne å gå på stålet, det begynner å skrape skikkelig og kostnaden dobles fort sammenlignet med at verkstedet hadde byttet bremseklossene i forkant.
Ved å vite hva du kan gjøre selv og hva du bør sette bort til verkstedet, kan du spare både tid og penger. Samtidig sørger du for at din Mercedes-Benz varebil er i best mulig stand til enhver tid.