Effektiv el-drift, kombinert med velkjente kvaliteter.

Prøvekjøre?

Rekkevidde på inntil 150 km.

eVito varebil er så avansert som du forventer at elektrisk mobilitet skal være. Og den er akkurat like funksjonell, trygg og komfortabel som en vanlig Mercedes-Benz Vito. Den høyeffektive elektromotoren med 85 kW (116 hk) [eVito varebil med reg. som nyttekjøretøy (N1). Strømforbruk i testsyklus for blandet kjøring 23 kWh/100 km, CO₂-utslipp 0 g/km] [*] og et dreiemoment på 295 Nm samt de andre elektriske komponentene utnytter synergieffekten fra konsernets modulsystem.

eVito varebil har en rekkevidde på inntil 150 km. Den effektive batterikapasiteten er på 35 kWh og med en ladeeffekt på inntil 7,4 kW er batteriet fulladet på ca. 6 timer (fra 0 til 100 %).

eVito varebil leveres som lang og ekstra lang variant. El-driften medfører ingen begrensninger på lasteromsvolumet som er på hhv. 6,0 m3 og 6,6 m3. Den lange varianten har en nyttelast på inntil 1016 kg for vektvarianten 3200 kg, mens nyttelasten for den ekstra lange varianten er på inntil 991 kg.

eVito varebil anbefales spesielt for bykjøring der den kjører jevnlige og hyppige turer. eVito varebil er videre egnet for alle bransjer og bruksformål med bruksprofil som tilsvarer bilens rekkevidde.

Høydepunkter.

  1. Driftsøkonomi
  2. Pålitelighet
  3. Funksjonalitet
El-drift bringer både bilen og virksomheten din fremover.

Våre eldrevne varebiler har også økonomiske fordeler. Avhengig av bruksprofil kan de totale driftskostnadene for el-drift ligge på samme nivå som for biler med forbrenningsmotor.

Den intelligente driftsstrategien for eldrevne varebiler sørger for at bilen er økonomisk på veien. Med tre kjøreprogrammer og fire energigjenvinningstrinn kan du optimalisere strømforbruket og dermed også rekkevidden til varebilen med el-drift. Under energigjenvinning gjenvinnes energi når bilen bremser. For eksempel lades batteriet når bilen kjører i nedoverbakker, i stedet for at energien går tapt i form av varme når bilen bremser. Du kan med andre ord komme langt med eldrevne varebiler fra Mercedes-Benz – både på veien og i forretningslivet.

Klar når du er det.

eVito blir raskt din høyt verdsatte partner. Derfor gjør vi alt for at forholdet skal bli langvarig og stabilt. Du får utlevert en Mercedes-Benz i velkjent kvalitet, med elektrisk drift og varmeanlegg som har bestått våre omfattende vintertester i temperaturer ned til minus 30 °C. eVito er beregnet på bruk i næringsvirksomhet med de kravene det innebærer. Den omfattende korrosjonsbeskyttelsen med fullforsinket karosseri sørger for at den etter mange års bruk fortsatt gjør en god figur som visittkort for ditt foretak.

En ting er sikkert: eVito er en bil som du kan stole på. Et kjøretøy med maksimal tilgjengelighet som hjelper deg med arbeidsoppgavene dine overalt og døgnet rundt. For oss er slagordet "Mercedes-Benz Varebil. Kvalitet i arbeid." mer enn bare et motto. Det er et løfte.

Rommer mye.

I eVito er det plass til alt som må være med. El-driften begrenser på ingen måte plassen i lasterommet. Og med sine 3200 kg og en nyttelast på inntil 1016 kg samt en lasteromslengde på inntil 3 meter har den plass til mye last. Om ønskelig kan en vektvariant på 2800 kg leveres.

Med 2 kjøretøylengder, et fleksibelt sikringssystem og praktiske skilleveggløsninger (tilvalg) byr den på allsidige variasjonsmuligheter og spesialiseringer som legger forholdene til rette for dine profesjonelle transportløsninger.

De store døråpningene og den lave lastekanten gjør for øvrig at du kan mestre tunge oppgaver lekende lett. Å laste og losse eVito er nå sikrere og mer komfortabelt og effektivt enn noensinne.

Tekniske data

Effektiv utnyttelse av elektrisk energi.

Maksimal rekkeviddeutnyttelse takket være kjøreprogrammer og energigjenvinning.

Drivsystemet omfatter elektromotoren, høyvoltbatteriet, kraftelektronikken og batteriladeren. Elektromotoren driver forhjulene ved hjelp av energi fra høyvoltbatteriet. Batteriet lades hovedsakelig via strømnettet, og kan også mates med energi som gjenvinnes når bilen kjører.

Den intelligente driftsstrategien sørger for en mest mulig effektiv utnyttelse av energien. Tre kjøreprogrammer og fire energigjenvinningstrinn optimaliserer strømforbruket og dermed også rekkevidden. De tre kjøreprogrammene E+, E og C velges med kjøreprogrambryteren i midtkonsollen, mens de fire energigjenvinningstrinnene D-, D, D+ D++ velges med girskiftehendlene på rattet.

Under energigjenvinning gjenvinnes energi når bilen bremser. For eksempel lades batteriet når bilen kjører i nedoverbakker, i stedet for at energien går tapt i form av varme når bilen bremser. Kombiinstrumentets display viser innstilt kjøreprogram og energigjenvinningstrinn. Denne intelligente driftsstrategien øker den eldrevne varebilens driftsøkonomi under daglig bruk på veien.

Høyvoltbatteriet er fulladet etter 6 timer.

Maksimal ladeeffekt på inntil 7,4 kW.

Høyvoltbatteriet har en effektiv kapasitet på 35 kWh. Ved hjelp av en wallbox eller en ladestasjon kan det lades fra 0 til 100 % i løpet av ca. 6 timer. Ladeeffekten på inntil 7,4 kW (2 faser x 16 A eller 1 fase x 32 A) vekselstrøm overføres fra ladeinfrastrukturen via en Mode 3-ladekabel med type 2-ladeplugg. Tilvalgsladekablene fås enten i en lengde på 4 eller 8 m for 2- eller 1-faselading.

Kabelens plugg settes inn i ladekontakten på B-stolpen på førersiden. Bilens sentrallås låser og låser opp tilkoblingen. Status for ladingen ses til enhver tid på ladekontaktens kontrollindikator. Er verken wallbox eller ladestasjon tilgjengelig, kan batteriet lades via det vanlige strømnettet. De aktuelle ladekablene kan leveres fra fabrikk eller via Mercedes-Benz forhandler.

Behovstilpassede lademuligheter.

Ladeinfrastruktur.

For enkelt- og flåtekunder finnes det to løsninger for ladeinfrastruktur – skreddersydd for den enkelte kundegruppe. Enkeltkunder kan anskaffe seg Mercedes-Benz Wallbox Home i førsteklasses og kompakt design. Wallbox skal installeres i henhold til lokale forskrifter av en elektriker som kunden velger selv.

For kunder med mer enn to biler på ett sted er tilbudet mer omfattende. Sammen med en utvalgt partner tilbyr Mercedes-Benz varebil en løsning for ladeinfrastruktur som omfatter rådgivning, klargjøring på stedet, installasjon av maskinvare for lading samt vedlikehold og brukerstøtte. Flåtekunder i Tyskland tilbys dessuten en intelligent ladeløsning der det opprettes forbindelse mellom bilen og en kompatibel ladestasjon. På denne måten kan maksimalbelastning unngås eller reduseres, slik at kostnadene reduseres.

Tjenesten for intelligent ladestyring fra Mercedes PRO connect er utviklet for flåteadministrasjon og er tilgjengelig via verktøyet for biladministrasjon på Mercedes PRO-plattformen. Tjenesten viser for eksempel ladenivå for elbilene, i tillegg til at lading og klimaregulering styres avhengig av innstilte avreisetidspunkter.

En komplett løsning for elektrisk mobilitet.

Økosystem for eldrevne varebiler.

Vellykket elektrisk mobilitet krever mer enn en eldrevet varebil. Mercedes-Benz har derfor utviklet et komplett økosystem for eldrevne varebiler, som supplerer elektrisk mobilitet på en fremragende måte. Tilbudet omfatter en intelligent og nettverksbasert ladeinfrastruktur, innovative ladetjenester, fremtidsrettede konnektivitetsløsninger samt kompetent service før og etter anskaffelse. Mercedes-Benz varebil vet nøyaktig hva brukere av elektrisk mobilitet og deres bransjer er opptatt av. Med denne kunnskapen kan vi forenkle kundenes overgang til en effektiv og økonomisk tilværelse med elektrisk mobilitet.

Et optimalt sikkerhetsnivå, også med el-drift.

Et godt beskyttet høyvoltsystem.

De elektrisk drevne varebilene fra Mercedes-Benz har bestått de samme biltestene og kollisjonstestene som en bil med forbrenningsmotor. Det betyr at de ligger på det optimale nivået til Mercedes-Benz, også når det gjelder sikkerhet.

Drivlinjen, høyvoltbatteriet og høyvoltledningene er plassert i en ramme som gir god beskyttelse. En beskyttelsesplate beskytter dessuten batterisystemet mot skader fra undersiden. Alle høyvoltledninger er svært godt isolert. Høyvoltkablene er gjenkjennelig på den oransje fargen. Systemet overvåker kontinuerlig om høyvoltkablene er riktig tilkoblet. Hvis ikke, kobles høyvoltsystemet automatisk fra.

Registrerer kollisjonssensorene en alvorlig ulykke, der for eksempel kollisjonsputer utløses, frakobles automatisk spenningen i bilen. Under passasjersetet foran sitter det dessuten et frakoblingspunkt som redningsmannskaper kan bruke for å bryte strømforsyningen. Bortsett fra dette er det kun personer med riktig utdannelse som har lov til å utføre arbeider på høyvoltsystemet. Dette må man tenke på hvis bilen skulle få driftsstans.

Vanlige spørsmål.

  1. 1. Egner eVito seg til mine daglige kjøreruter?

  2. 2. Hvor kan jeg lade min eVito?

  3. 3. Hvordan kan jeg kjøre effektivt med min eVito?

  4. 4. Kan jeg laste eVito på vanlig måte?

  5. 5. Hvor ofte må det utføres service på eVito?

Mercedes PRO: forenkler og setter fart på virksomheten.

Finn den passende løsningen for din Vito.
[*] Ytterligere informasjon om det offisielle drivstofforbruket og de offisielle CO₂-utslippene fra nye personbiler fremgår av håndboken om drivstofforbruk, CO₂-utslipp og strømforbruk for nye personbiler (Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen), som kan bestilles gratis ved alle utsalgssteder og Deutsche Automobil Treuhand GmbH (www.dat.de).

Lorem Ipsum