Contact

Close
Contact

Heading

Close X
Meny
Konseptbiler Velkommen til fremtiden.
Our Models
LeftRight

Storbillimousin

Close X
Strapline Content

Sedan

Close X
Strapline Content

SUV/Geländewagen

Close X
Strapline Content

Coupé

Close X
Strapline Content

Cabriolet/Roadster

Close X
Strapline Content

Estates

Close X
Strapline Content
Luksusdesign Vi skaper luksus igjen og igjen. Da, nå og for fremtiden. Målet med vår designfilosofi er å skape klare former og sensuelle overflater som iscenesetter høyteknologi og samtidig vekker følelser. På denne måten skaper vi ikke bare «verdens mest ettertraktede biler», vi utvikler også det designstrategiske grunnlaget for den luksuriøse identiteten til Mercedes-Benz og dets undermerker og omsetter dem til en konkret estetikk. Slik skaper vi tidløse ikoner, som Mercedes-Benz 300SL, som allerede formet tradisjonell luksus den gang. Vi transformerer dette inn i moderne tid med produkter som S-Klasse og EQS.
Strapline Content Button
Strapline Content Button
Strapline Content Button
Strapline Content Button
Strapline Content Button

"Design er essensielt for luksusmerker."

"Luksusmerker som Mercedes-Benz omdefinerer stadig luksus for å skape noe eksepsjonelt. Vi kaller det X-faktoren fordi dette er den eneste måten vi kan opprettholde vår umiskjennelige stil av sanselig klarhet og vekke begjær på!"

Gorden Wagener - Chief Design Officer Mercedes-Benz Group.

"Ofte oppfyller våre kunder en lenge etterlengtet drøm når de kjøper en Mercedes-Benz."

Gorden Wagener - Chief Design Officer Mercedes-Benz Group.

Concept CLA

På IAA Mobility 2023 demonstrerte Mercedes-Benz sin fremgang gjennom hele verdikjeden ved å vise frem sin Concept CLA. «Close-to-production»-konseptet gir et innblikk i den kommende kjøretøyfamilien basert på Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) og dets interne operativsystem MB.OS. Det er den første modellserien designet fra bunnen av for å sette selskapets Ambition 2039 på veien, der den har som mål å oppnå netto karbon-nøytralitet i hele verdikjeden i sin flåte av nye kjøretøy i 2039. Concept CLA drar også nytte av selskapets "Design for Environment" og "Design for Circularity". "Design for Environment" starter på de aller tidligste stadiene av produktutviklingen. Alle materialer og prosesser undersøkes for mer bærekraftige alternativer. "Design for Circularity" betyr å redusere ressursforbruket gjennom sirkulære materialkretsløp, mer effektive prosesser og en økende andel resirkulerte materialer.

Vision One-Eleven

Denne futuristiske bilen er ment for å vise at vår teknologi og design følger i fotsporene til den legendariske C111, det eksperimentelle kjøretøyene produsert av Mercedes-Benz på 1970-tallet. Kjøretøyet har en atletisk, veldig flat profil takket være sin one-bow design, og for første gang noensinne har en sportsbil et interiørdesign og følelsen av en lounge.

Teknologiske høydepunkter inkluderer et nytt batterikonsept med høyytelses væskekjølte sylindriske celler med en ny cellekjemi.

Bortsett fra det har Vision One-Eleven to eksepsjonelt kraftige og avanserte aksialfluxmotorer fra YASA. Denne motoren er betydelig mer kompakt og lettere og samtidig kraftigere enn sammenlignbare radialmotorer.

Project Mondo G

Et uvanlig samarbeid mellom et motehus og en kjøretøyprodusent, som samtidig viser de mange parallellene mellom begge partnere: G-Klasse og bomber-jakkene som Moncler designet for første gang for rundt 70 år siden som robuste utendørsjakker står for beskyttelse mot ugunstige ytre forhold, en pionerånd og kvalitet. Samtidig er Mercedes-Benz og Moncler forent av innovasjon, et slående formspråk og mot til å samarbeide med partnere utenfor egen industri. Med samarbeidet ønsker Mercedes-Benz å skape en unik merkevareopplevelse og også komme i kontakt med mennesker fra kunst-, kultur- og livsstilsverdener som normalt ikke ville vært involvert i motorkjøretøybransjen.

Project MAYBACH

Det eksklusive touring-kjøretøyet for eventyr på og utenfor veien viser hvordan nærhet til naturen og en kjærlighet til oppdagelse kan kombineres med luksus. Våre designere hadde brutt ny, veldig kreativ grunn i utformingen av luksusbiler med Virgil Abloh-teamet i prosessen. Derved satte de bevisst spørsmålstegn ved alt som hittil generelt var aktuelt for Mercedes-Maybach. Deres mål: å stimulere til diskusjon om fremtidige trender og former.

Vision AMG

Med den ekstraordinære designen til Vision AMG setter Gorden Wagener og teamet hans den visuelle retningen og viser hvordan AMG ønsker å overføre sitt ytelses-DNA inn i fremtiden fra 2025 og utover. Proporsjonene er radikale og kraftige. Overflatene: fyldige og sømløst flytende - som en monolitisk skulptur. Samtidig overrasker Vision AMG med progressive høyteknologiske elementer som den opplyste, digitale radiatorgrillen.

VISION EQXX

Kjør 1000 kilometer på én enkelt batterilading: VISION EQXX overvinner tidligere teknologiske barrierer, for eksempel takket være det nyutviklede batteriet. Den kan lagre nesten samme mengde energi som batteriet til EQS, selv om det er 50 prosent mindre og 30 prosent lettere. Med denne og en rekke andre innovasjoner demonstrerer forskningsprototypen hvordan effektiviteten og rekkevidden til elektriske kjøretøy kan økes når nye måter å tenke på og tverrfaglig teamarbeid integreres i utviklingen. VISION EQXX er det mest effektive elektriske kjøretøyet som noen gang er bygget av Mercedes-Benz.

Opptil 95 % effektiv

Det tverrfunksjonelle utviklingsteamet har jobbet med å maksimere effektiviteten over lange avstander, med fokus på drivverkseffektivitet, energitetthet, aerodynamikk og lettvektsdesign. VISION EQXX er derfor ekstremt effektiv der opptil 95 % av energien fra batteriet havner på hjulene. Selv den mest effektive fossile drivlinjen har en effektivitet på kun 30 %, mens en gjennomsnittlig langdistanseløper har en effektivitet på rundt 50 %.

Formel 1-ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) i Brixworth, Storbritannia, har jobbet i samarbeid med Mercedes-Benz R&D for å redesigne drivverket, og dermed redusere systemtapene.


Les mer om VISION EQXX



Batteriet i VISION EQXX - bemerkelsesverdig energitetthet

I stedet for å bare øke størrelsen på batteriet, utviklet Mercedes-Benz og HPP-teamet en helt ny batteripakke for VISION EQXX. Den oppnår en bemerkelsesverdig energitetthet på nærmere 400 Wh/l. Med dette som referansetall, ble det mulig å ha en batteripakke med i underkant av 100 kWh brukbar energi inn i de kompakte dimensjonene til VISION EQXX.

Den betydelige økningen i energitetthet kommer delvis fra fremgangen i anodenes kjemi, der blant annet høyere innhold av silisium gjør at de kan holde på betydelig mer energi enn vanlige anoder. En annen del som bidrar til den imponerende energitettheten er integreringen i batteripakken. Ved å ha et eget rom til elektriske komponenter, kalt OneBox, ble det skapt mer rom for celler.

Batteriutviklingsteamet har også eksperimentert med en uvanlig høy spenning på 900 Volt. Selve batteriet veier rundt 495 kilo, inkludert OneBox.


eqxx

Det innovative termiske styringssystemet i VISION EQXX

Mercedes-Benz sitt «cooling-on-demand»-konsept er videreutviklet for VISION EQXX. Den eksepsjonelle effektiviteten til den elektriske drivenheten betyr at den kun genererer minimalt med spillvarme. Dette bidrar til å holde det termiske styringssystemet ekstremt lite og lett. Det nøye konstruerte samspillet mellom aerodynamiske lukkere, kjølevæskeventiler og vannpumper sikrer at den elektriske drivenheten opprettholder den mest effektive temperaturbalansen, til minimale energikostnader.

Kjøleplate er installert i gulvet, slik at den kan dra nytte av luften som strømmer langs undersiden av VISION EQXX. Dette er den mest aerodynamisk effektive måten å holde den elektriske drivenheten kjølig under normale forhold, og lar kjøretøyet få omtrent 20 kilometer rekkevidde ekstra i den mest aerodynamiske modusen.

Den innovative varmepumpen i VISION EQXX drar opp varme generert av drivenheten og luften utenfor, slik at kupéen holder riktig temperatur. Dens imponerende effektivitet er et stort løft for batterirekkevidden i kaldere deler av verden.

eqxx

Lengre rekkevidde med solenergi

Det elektriske systemet som forsyner mye av tilleggsutstyret i VISION EQXX, trekker ekstra energi fra 117 solceller på taket. Dette ble utviklet i samarbeid med Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE – Europas største forskningsinstitutt for solenergi. På en enkelt dag, og under ideelle forhold, kan dette gi opptil 25 kilometer lengre rekkevidde på langdistanseturer.

Solenergien er lagret i et lett litium-jern-fosfat-batteri, som forsyner blant annet lysene, infotainment-systemet og annet tilleggsutstyr. Mercedes-Benz jobber sammen med sine partnere mot å kunne bruke solenergi til å lade høyspentsystemet også.

eqxx

Bærekraftig komfort

Naturens innflytelse fortsetter når vi går inn i VISION EQXX. Luksusfølelsen innvendig kommer fra utstrakt bruk av lette, bærekraftige materialer og organisk-inspirerte designdetaljer. Grunnprinsippet er maksimal komfort og stil, med minimal vekt, og absolutt ingen animalske produkter.

Mercedes-Benz har valgt bærekraftige og innovative materialer, da de har potensialet til å erstatte alle slags petroleums- og dyrebaserte produkter som for tiden brukes i bilindustrien. Sammen viser de en vei videre for luksusdesign som sparer ressurser og er i balanse med naturen.


Les mer om VISION EQXX


eqxx

Concept EQG

En spennende forhåndsvisning av den helelektriske versjonen av den legendariske terrengmodellserien: Med Concept EQG presenterer vi en «near-production study» av en helelektrisk modellvariant av vårt utilitaristiske terrengikon. Visuelt kombinerer konseptbilen det umiskjennelig slående utseendet til G-Klasse med utvalgte designelementer som er typiske for våre helelektriske modeller som kontrasterende høydepunkter.

4x4-egenskapene til "G", som alltid har satt den høyeste standarden, vil ikke bare finne veien inn i den elektriske mobilitetens tidsalder, men vil bli utviklet ytterligere på enkelte områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med batteri-elektrisk drift vil være i stand til.


Les mer

Project Geländewagen

Fra en 4x4 til en Landaulet. G-Klasse har hatt mange inkarnasjoner til dags dato, men aldri en racerbil – før nå. Det ferdige designet glemmer aldri sin opprinnelse, og fanger opplevelsen av en racerbil. Designprosessen ble inspirert av at Wagener og Abloh selv eide og opplevde G-Klasse og startet tankeprosessen om hvordan de kunne maksimere Mercedes-AMG følelsen. Sammen vurderte de hvordan de kunne få alle til å se på Mercedes-Benz design med et friskt perspektiv, samtidig som de gjorde luksus om fra en polert og feilfri estetikk til noe rått, naturlig og mer direkte.

Flere konseptbiler Flere konseptbiler fra Mercedes-Benz.
Neste
Forrige
    Mercedes-Maybach 6 Cabriolet Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Automobil haute couture.

    Med sin sanselige og emosjonelle design og innovative tekniske konseptløsninger definerer Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet fremtidens ultimate luksus. Toseteren er også en hyllest til den strålende haute couture som inngår i håndlagde, eksklusive cabrioleter. Den glamorøse cabrioleten nytolker klassisk-emosjonelle designprinsipper på ekstravagant vis, og kombinerer intelligent skjønnhet med klassiske estetiske proporsjoner og et redusert, teknoid utseende - en perfekt manifestasjon av designfilosofien om sanselig klarhet.
    Button
    Mercedes-Maybach 6 Coupé Luksuscoupé i ny fortolkning.

    Med sine sjenerøse dimensjoner (lengde/bredde/høyde: 5700/2100/1328 millimeter) er Vision Mercedes-Maybach 6 den første luksuscoupeen i serien av visjonære design-utstillingsbiler fra Mercedes-Benz – og en hyllest til glansdagene fra tidligere tider. Men den er alt annet enn en retrobil. Det ekstremt lange panseret, den lave taklinjen og det tilbaketrukkede overbygget til 2+2-seteren utgjør en vellykket nyfortolkning av klassiske estetiske prinsipper. Teknologien og interiøret oppviser innovasjoner som peker langt inn i fremtiden.
    Button
    Vision EQ Silver Arrow Utstillingsbilens karosseri er laget av karbonfiber. De flere lagene med maling i alubeam sølv fremstår som flytende metall over toppen. Dette konseptet representerer designens polare motsetninger av "varmt" og "kult". Funksjonelle deler laget av karbonfiber, slik som "frontsplitteren", illustrerer det kule og rasjonelle aspektet ved denne filosofien. Det samme gjelder fronten som er utformet som et display, samt den gjennomgående lyslisten foran. Sideskjørtene har også en lyslist, og den store, innfelte EQ-bokstaven foran bakhjulene lyser blått som er karakteristisk for merket. Button
    Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury.

    Luksus som du aldri har sett den før: Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury kombinerer DNA-et til en SUV og DNA-et til en sedan i en ultramoderne SUV i tidløs treboksdesign for ultimat luksus.
    Button
    VISION EQS Skjønnhet og bærekraft i bevegelse. En milepæl for en ny æra.

    Utstillingsbilen VISION EQS gir et glimt av fremtiden til Mercedes-Benz. Fordi det er to ting som er tidløse, nemlig behovet for mobilitet og behovet for luksus.

    På vei mot en fremtid med CO2-nøytral mobilitet er VISION EQS en første milepæl. Mercedes-Benz har alltid stått for teknisk innovasjon, ansvar og begeistring. I tillegg er nå bærekraft i ferd med å bli en integrert del av merkevarefilosofien. Utstillingsbilen oppfyller allerede disse kravene i dag og gir et glimt av merkets fremtidige store elektriske sedaner, som den helelektriske EQS.
    Button