"Design er essensielt for luksusmerker."
"Luksusmerker som Mercedes-Benz omdefinerer stadig luksus for å skape noe eksepsjonelt. Vi kaller det X-faktoren fordi dette er den eneste måten vi kan opprettholde vår umiskjennelige stil av sanselig klarhet og vekke begjær på!"
Gorden Wagener - Chief Design Officer Mercedes-Benz Group.
"Ofte oppfyller våre kunder en lenge etterlengtet drøm når de kjøper en Mercedes-Benz."
Gorden Wagener - Chief Design Officer Mercedes-Benz Group.
Concept CLA
På IAA Mobility 2023 demonstrerte Mercedes-Benz sin fremgang gjennom hele verdikjeden ved å vise frem sin Concept CLA. «Close-to-production»-konseptet gir et innblikk i den kommende kjøretøyfamilien basert på Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) og dets interne operativsystem MB.OS. Det er den første modellserien designet fra bunnen av for å sette selskapets Ambition 2039 på veien, der den har som mål å oppnå netto karbon-nøytralitet i hele verdikjeden i sin flåte av nye kjøretøy i 2039. Concept CLA drar også nytte av selskapets "Design for Environment" og "Design for Circularity". "Design for Environment" starter på de aller tidligste stadiene av produktutviklingen. Alle materialer og prosesser undersøkes for mer bærekraftige alternativer. "Design for Circularity" betyr å redusere ressursforbruket gjennom sirkulære materialkretsløp, mer effektive prosesser og en økende andel resirkulerte materialer.Vision One-Eleven
Denne futuristiske bilen er ment for å vise at vår teknologi og design følger i fotsporene til den legendariske C111, det eksperimentelle kjøretøyene produsert av Mercedes-Benz på 1970-tallet. Kjøretøyet har en atletisk, veldig flat profil takket være sin one-bow design, og for første gang noensinne har en sportsbil et interiørdesign og følelsen av en lounge.
Teknologiske høydepunkter inkluderer et nytt batterikonsept med høyytelses væskekjølte sylindriske celler med en ny cellekjemi.
Bortsett fra det har Vision One-Eleven to eksepsjonelt kraftige og avanserte aksialfluxmotorer fra YASA. Denne motoren er betydelig mer kompakt og lettere og samtidig kraftigere enn sammenlignbare radialmotorer.
Project Mondo G
Et uvanlig samarbeid mellom et motehus og en kjøretøyprodusent, som samtidig viser de mange parallellene mellom begge partnere: G-Klasse og bomber-jakkene som Moncler designet for første gang for rundt 70 år siden som robuste utendørsjakker står for beskyttelse mot ugunstige ytre forhold, en pionerånd og kvalitet. Samtidig er Mercedes-Benz og Moncler forent av innovasjon, et slående formspråk og mot til å samarbeide med partnere utenfor egen industri. Med samarbeidet ønsker Mercedes-Benz å skape en unik merkevareopplevelse og også komme i kontakt med mennesker fra kunst-, kultur- og livsstilsverdener som normalt ikke ville vært involvert i motorkjøretøybransjen.Project MAYBACH
Det eksklusive touring-kjøretøyet for eventyr på og utenfor veien viser hvordan nærhet til naturen og en kjærlighet til oppdagelse kan kombineres med luksus. Våre designere hadde brutt ny, veldig kreativ grunn i utformingen av luksusbiler med Virgil Abloh-teamet i prosessen. Derved satte de bevisst spørsmålstegn ved alt som hittil generelt var aktuelt for Mercedes-Maybach. Deres mål: å stimulere til diskusjon om fremtidige trender og former.
Vision AMG
Med den ekstraordinære designen til Vision AMG setter Gorden Wagener og teamet hans den visuelle retningen og viser hvordan AMG ønsker å overføre sitt ytelses-DNA inn i fremtiden fra 2025 og utover. Proporsjonene er radikale og kraftige. Overflatene: fyldige og sømløst flytende - som en monolitisk skulptur. Samtidig overrasker Vision AMG med progressive høyteknologiske elementer som den opplyste, digitale radiatorgrillen.
VISION EQXX
Kjør 1000 kilometer på én enkelt batterilading: VISION EQXX
overvinner tidligere teknologiske barrierer, for eksempel takket være det
nyutviklede batteriet. Den kan lagre nesten samme mengde energi som batteriet
til EQS, selv om det er 50 prosent mindre og 30 prosent lettere. Med denne og
en rekke andre innovasjoner demonstrerer forskningsprototypen hvordan
effektiviteten og rekkevidden til elektriske kjøretøy kan økes når nye måter å
tenke på og tverrfaglig teamarbeid integreres i utviklingen. VISION EQXX er det
mest effektive elektriske kjøretøyet som noen gang er bygget av Mercedes-Benz.
Opptil 95 % effektiv
Det tverrfunksjonelle utviklingsteamet har jobbet med å maksimere effektiviteten over lange avstander, med fokus på drivverkseffektivitet, energitetthet, aerodynamikk og lettvektsdesign. VISION EQXX er derfor ekstremt effektiv der opptil 95 % av energien fra batteriet havner på hjulene. Selv den mest effektive fossile drivlinjen har en effektivitet på kun 30 %, mens en gjennomsnittlig langdistanseløper har en effektivitet på rundt 50 %.
Formel 1-ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) i Brixworth, Storbritannia, har jobbet i samarbeid med Mercedes-Benz R&D for å redesigne drivverket, og dermed redusere systemtapene.
Batteriet i VISION EQXX - bemerkelsesverdig energitetthet
I stedet for å bare øke størrelsen på batteriet, utviklet Mercedes-Benz og HPP-teamet en helt ny batteripakke for VISION EQXX. Den oppnår en bemerkelsesverdig energitetthet på nærmere 400 Wh/l. Med dette som referansetall, ble det mulig å ha en batteripakke med i underkant av 100 kWh brukbar energi inn i de kompakte dimensjonene til VISION EQXX.
Den betydelige økningen i energitetthet kommer delvis fra fremgangen i anodenes kjemi, der blant annet høyere innhold av silisium gjør at de kan holde på betydelig mer energi enn vanlige anoder. En annen del som bidrar til den imponerende energitettheten er integreringen i batteripakken. Ved å ha et eget rom til elektriske komponenter, kalt OneBox, ble det skapt mer rom for celler.
Batteriutviklingsteamet har også eksperimentert med en uvanlig høy spenning på 900 Volt. Selve batteriet veier rundt 495 kilo, inkludert OneBox.
Det innovative termiske styringssystemet i VISION EQXX
Mercedes-Benz sitt «cooling-on-demand»-konsept er videreutviklet for VISION EQXX. Den eksepsjonelle effektiviteten til den elektriske drivenheten betyr at den kun genererer minimalt med spillvarme. Dette bidrar til å holde det termiske styringssystemet ekstremt lite og lett. Det nøye konstruerte samspillet mellom aerodynamiske lukkere, kjølevæskeventiler og vannpumper sikrer at den elektriske drivenheten opprettholder den mest effektive temperaturbalansen, til minimale energikostnader.
Kjøleplate er installert i gulvet, slik at den kan dra nytte av luften som strømmer langs undersiden av VISION EQXX. Dette er den mest aerodynamisk effektive måten å holde den elektriske drivenheten kjølig under normale forhold, og lar kjøretøyet få omtrent 20 kilometer rekkevidde ekstra i den mest aerodynamiske modusen.
Den innovative varmepumpen i VISION EQXX drar opp varme generert av drivenheten og luften utenfor, slik at kupéen holder riktig temperatur. Dens imponerende effektivitet er et stort løft for batterirekkevidden i kaldere deler av verden.
Lengre rekkevidde med solenergi
Det elektriske systemet som forsyner mye av tilleggsutstyret i VISION EQXX, trekker ekstra energi fra 117 solceller på taket. Dette ble utviklet i samarbeid med Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE – Europas største forskningsinstitutt for solenergi. På en enkelt dag, og under ideelle forhold, kan dette gi opptil 25 kilometer lengre rekkevidde på langdistanseturer.
Solenergien er lagret i et lett litium-jern-fosfat-batteri, som forsyner blant annet lysene, infotainment-systemet og annet tilleggsutstyr. Mercedes-Benz jobber sammen med sine partnere mot å kunne bruke solenergi til å lade høyspentsystemet også.
Bærekraftig komfort
Naturens innflytelse fortsetter når vi går inn i VISION EQXX. Luksusfølelsen innvendig kommer fra utstrakt bruk av lette, bærekraftige materialer og organisk-inspirerte designdetaljer. Grunnprinsippet er maksimal komfort og stil, med minimal vekt, og absolutt ingen animalske produkter.
Mercedes-Benz har valgt bærekraftige og innovative materialer, da de har potensialet til å erstatte alle slags petroleums- og dyrebaserte produkter som for tiden brukes i bilindustrien. Sammen viser de en vei videre for luksusdesign som sparer ressurser og er i balanse med naturen.
Concept EQG
En spennende forhåndsvisning av den helelektriske versjonen av den legendariske terrengmodellserien: Med Concept EQG presenterer vi en «near-production study» av en helelektrisk modellvariant av vårt utilitaristiske terrengikon. Visuelt kombinerer konseptbilen det umiskjennelig slående utseendet til G-Klasse med utvalgte designelementer som er typiske for våre helelektriske modeller som kontrasterende høydepunkter.
4x4-egenskapene til "G", som alltid har satt den høyeste standarden, vil ikke bare finne veien inn i den elektriske mobilitetens tidsalder, men vil bli utviklet ytterligere på enkelte områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med batteri-elektrisk drift vil være i stand til.
Project Geländewagen
Fra en 4x4 til en Landaulet. G-Klasse har hatt mange
inkarnasjoner til dags dato, men aldri en racerbil – før nå. Det ferdige
designet glemmer aldri sin opprinnelse, og fanger opplevelsen av en racerbil.
Designprosessen ble inspirert av at Wagener og Abloh selv eide og opplevde
G-Klasse og startet tankeprosessen om hvordan de kunne maksimere Mercedes-AMG følelsen.
Sammen vurderte de hvordan de kunne få alle til å se på Mercedes-Benz design
med et friskt perspektiv, samtidig som de gjorde luksus om fra en polert og
feilfri estetikk til noe rått, naturlig og mer direkte.