Helelektrisk drift
Kompromissløst elektrifisert.
Modellene EQQ og EQS fra Mercedes-Benz bruker den nye modulære elektriske plattformen i luksus- og premiumklassen, som er fullstendig skalerbar og kan brukes på tvers av modeller. Akselavstand, sporvidde og systemkomponenter som batterier og drivenheter er variable takket være modulsystemet.
Elektromotorer
Elektromotoren omdanner den elektriske energien fra høyvoltbatteriet til mekanisk energi og sørger for imponerende fremdrift fra aller første omdreining.
Firehjulsdrevne modeller bruker to elektromotorer: En på bakakselen og en på forakselen. Drivkraften fordeles effektivt og trinnløst mellom for- og bakakselen, noe som reduserer strømforbruket og øker dynamikken.
Høyvolt-litiumionbatteri
Høyvolt-litiumionbatteriet er den sentrale energiakkumulatoren for elektrisk drift. Både rekkevidde og ytelse er direkte avhengig av batteriet.
Batteriet lades eksternt via strømnettet. I tillegg gjenvinnes energigjenvinning under bremsing og kjøring uten gasspådrag. Batteriet som består av flere moduler er plassert i understellet, noe som gir et lavt og dynamisk gunstig tyngdepunkt.

Regenerativt bremsesystem
Økt energigjenvinning i bremsefaser og faser uten gasspådrag gir et stort potensial for forbruksreduksjon, noe som følgelig gir økt rekkevidde.
Dette skyldes en intelligent fordeling av retardasjonsmomenter med forbedret virkningsgrad. Når du slipper gasspedalen eller bremser med bremsepedalen er det elmotoren som bremser først. Den fungerer da som en generator. Du kan dessuten påvirke energigjenvinningen i flere trinn ved hjelp av girtastene på rattet. Slik gjenvinner du rekkevidde mens du kjører. I gjenvinningstrinn D AUTO regulerer ECO-assistenten styrken på energigjenvinningen avhengig av den enkelte kjøresituasjonen.
Ladesystem
Takket være et fleksibelt ladesystem kan batteriet lades på ladestasjoner med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Stikkontakter, wallbox og de fleste offentlige ladestasjoner benytter vekselstrøm (AC). DC-hurtigladestasjoner gir høyere ladeeffekt og finnes hovedsakelig langs motorveier.
Siden batterier bruker likestrøm, har elbiler en integrert batterilader som konverterer vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC).
Lading
Enkel og fleksibel lading: Hjemme eller på farten.

Finn ut mer om det omfattende ladetilbudet med intelligente løsninger for både hjemme og på farten. Med den stadig voksende ladeinfrastrukturen, intelligent energistyring samt fjernstyrte Remote & Navigasjonstjenester kan du kjøre elektrisk uten å inngå kompromisser.
I tillegg gir Mercedes me Charge deg mulighet til å lade grønt på over 400 000 offentlige ladepunkter over hele Europa. Mercedes-Benz sørger med pålitelige opprinnelsesgarantier for at strøm fra fornybar energi vil bli matet inn i nettet for ladeeffekten som tas ut via Mercedes me Charge. I tillegg kan du lade elbilen din med Mercedes-Benz wallbox (veggboks) eller annet ladeutstyr med opptil 22 kW - helt enkelt hjemme.
For å kunne bruke Mercedes me connect-tjenesten "Mercedes me Charge" behøves en separatladeavtale med en utvalgt tredjepartstilbyder. Betaling og fakturering av ladingene gjennomføres via denne. Bruk av Mercedes me connect-tjenester forutsetter en personlig Mercedes me ID og samtykke til bruksvilkårene for Mercedes me connect-tjenestene.
Green Charging bruker opprinnelsesbevis for å sikre at en tilsvarende mengde elektrisitet fra fornybare kilder for ladeoperasjonen føres tilbake til det elektriske nettet.
Design
Gjenkjennelig elektroestetikk.
Designen tar deg også inn i fremtiden. Stildefinerende kjennetegn er Black-Panel-grillen med stjerne i midten og lysbåndet foran og på hekken. Også i interiøret ønskes du velkommen av en helt ny, egen avantgardistisk elektrisk design: progressiv luksus i sportslig form.
• Tydelig designelement: Black-Panel-grill med stjerne i midten.
• Roségullfargede elementer i interiøret gir en indikasjon på den elektriske karakteren.
• LED-lysbånd foran og bak gjør bilen lett gjenkjennelig både dag og natt.
• Spesialutviklet hjuldesign for elbiler fra Mercedes-Benz.