124-serien.

I desember 1984 så en ny modellgenerasjon i mellomklassen dagens lys. Teknisk sett hadde denne modellserien 124 nære paralleller til kompaktklassen som ble presentert for første gang i 1982. Redusert vekt gjennom bruk av høyfaste stålplater og andre materialer, samt den aerodynamiske optimaliseringen senket drivstofforbruket betydelig.

Samtidig med salgsstarten for de omarbeidede modellene ble det i juni 1993 også innført et nytt navnesystem for 124-serien. På tilsvarende måte som for S-Klasse og nye C-Klasse het mellomklassen nå E-Klasse.

Fakta

Serie

W124, S124, C124, A124

Produksjonsperiode

1984-1997

Karosserier

Sedan
Coupé
Stasjonsvogn
Chassis med delkarosseri
Sedan med lang akselavstand
Cabriolet

Antall

2 562 143 totalt, derav
2 215 168 sedaner
141 498 coupeer
6 343 cabrioleter
340 503 stasjonsvogner
2 342 sedaner med lang akselavstand
6 398 chassiser

Teknisk utvikling


Økt sikkerhet, "Mercedes-Benz kjøredynamikk-konseptet", og treveiskatalysator

Teknisk utvikling


Økt sikkerhet, "Mercedes-Benz kjøredynamikk-konseptet", og treveiskatalysator

Passasjerrommet til 124-serien utmerket seg med høy sidekollisjons- og veltebestandighet og den hadde gjennomtenkte deformasjonssoner i front og hekk. For å beskytte fotgjengere samt syklister og motorsyklister var området med mulige kontaktsoner konstruert slik at det ga etter ved sammenstøt.

Råkarosseri til en sedan i 124-serien.

Råkarosseri Mercedes-Benz sedan i 124-serien

En sedan i 124-serien under kollisjonstest sett fra siden.

Mercedes-Benz sedan i 124-serien under kollisjonstest

På IAA i Frankfurt i september 1985 ble "Mercedes-Benz kjøredynamikk-konsept" lansert. Det omfattet tre trinndelte elektroniske og automatiske kjøredynamikksystemer:

  • Automatisk sperredifferensial (ASD)
  • Antispinnregulering (ASR)
  • Firehjulsdriften 4MATIC som kobles inn automatisk
Skjemategning av den automatiske sperredifferensialen til 124-serien.

Skjemategning av den automatiske sperredifferensialen (ASD)

Skjemategning av den automatiske firehjulsdriften til 124-serien.

Skjemategning av firehjulsdriften (4MATIC) som kobles inn automatisk

Fra september 1985 kunne alle bensindrevne modeller unntatt modellen 200 med forgasser fås med et regulert avgassrensesystem med treveiskatalysator som tilvalg. Alternativt kunne man få den såkalte "RÜF-versjonen", der bilen ble levert uten katalysator og lambdasonde, men med det multifunksjonelle tennings- og luft/drivstoff-blandingssystemet.

Fra september 1986 kunne også forgassermodellen leveres med avgassrensesystem, og den regulerte katalysatoren var standardutstyr på alle Mercedes-Benz personbilmodeller med bensinmotor.

Design


Designkjennetegn ved de nye modellene

Design


Designkjennetegn ved de nye modellene

Den karakteristiske formen på den hekken som smalner bakover og som er sterkt avrundet på de øvre kantene lang sidene, var svært gunstig aerodynamisk og kunne tilskrives forsøk i vindtunnel.

To andre typiske designkjennetegn – det langt nedtrukne bagasjeromslokket i trapesform og de skrå innvendige kantene på de nesten kvadratiske baklyktene – ga mulighet for en svært lav lastekant, som gjorde det lettere å laste inn i det store bagasjerommet.

En sedan i 124-serien sett fra siden.

Mercedes-Benz sedan i 124-serien, utvikling i vindtunnel

En Mercedes-Benz sedan i 124-serien sett bakfra.

Bagasjeromslokk og lav lastekant

Ny utforming


Fullstendig omarbeiding i 1989

Ny utforming


Fullstendig omarbeiding i 1989

På IAA-messen i september 1989 ble det presentert et fullstendig omarbeidet mellomklasse-modellprogram. I forgrunnen stod den stilistiske omarbeidingen av karosseriet og nyutformingen av kupeen. Et iøynefallende kjennetegn på de oppgraderte modellene var sidebeskyttelseslistene med integrerte terskelkledninger, som man hadde innført i en lignende form på coupémodellene to og et halv år tidligere.

Mercedes-Benz modeller i 124-serien sett fra siden.

Oppgraderte Mercedes-Benz modeller i 124-serien. Mercedes-Benz sedan modell 300 E-24, coupé modell 300 CE-24 og stasjonsvogn modell 300 TE-24 fra året 1989.

For alle modeller i 124-serien med unntak av 4MATIC-varianten var nå "Sportline"-pakken, allerede kjent fra kompaktklassen, tilgjengelig som tilleggsutstyr. Ytre kjennetegn var sportsunderstellet samt et tydelig senket karosseri. I tillegg kom stivere oppsatte fjærer og støtdempere, modifisert interiør med skinnratt og -girspak, samt enkeltseter foran og bak.

500E med V8-motor, som ble presentert i 1990, inntar en spesiell stilling i produktsortimentet. Den ble ikke bare utviklet i samarbeid med Porsche, men også håndbygd av Porsche i Zuffenhausen. Karakteristiske trekk er skjørtene som er trukket lengre ned, og de bredere forskjermene.

En sedan i 124-serien med sportslig midtkonsoll sett innvendig.

Mercedes-Benz sedan i 124-serien fra 1989. Sportline-konsoll (i midten)

Historie


1993: Den første offisielle "E-Klasse"

Historie


1993: Den første offisielle "E-Klasse"

Med den nye terminologien fulgte modellbetegnelsene et modifisert system. Først stod bokstavforkortelsen, som dokumenterte hvilken klasse modellen tilhører, etterfulgt av det tresifrede tallet, som nå som før var basert på sylindervolumet.

"E" for innsprøytningsmotor ("Einspritzmotor") kunne bortfalle, ettersom forgassermotorer nå var historie, samt kodingen av den åpenbare karosserivarianten i form av "C" eller "T".

På dieseldrevne modeller hadde man erstattet den tidligere "D" med "Diesel" eller "Turbodiesel" til slutt.

Verdensnyhet


Fireventilers dieselmotorer

Verdensnyhet


Fireventilers dieselmotorer

Fireventilteknikken ble tatt i bruk som en verdensnyhet på dieselmodellene med fem- og sekssylindrede sugemotorer. Den nye teknologien sørget ikke bare for økt dreiemoment og effekt, men også en reduksjon av drivstofforbruket på inntil 8 %. Samtidig kunne partikkelutslippene reduseres med ca. 30 %.

For å gjøre dem enda mer miljøvennlige ble alle dieselmodeller i 124-serien fra og med juni 1993 som standard utstyrt med avgasstilbakeføring og oksidasjonskatalysator.

Registreringsnummer


Designkjennetegn ved første E-Klasse

Registreringsnummer


Designkjennetegn ved første E-Klasse

Det mest iøynefallende kjennetegnet var grillen endret etter mønster fra S-Klasse. På denne såkalte "plakettgrillen" var den nå betydelig smalere kromrammen harmonisk integrert i motorpanseret. Mercedes-stjernen var som på sedaner i S-Klasse plassert på panseret.

En modell E 500 i 124-serien.

Mercedes-Benz modell E 500 i 124-serien

Endringene på lyktenheten kunne man heller ikke unngå å se: Blinklysene foran hadde fått klare dekkglass, og baklyktene hadde bikromatiske lykteglass med en enhetlig hvitgrå farge i området for blink- og ryggelys. Det gule blinklyset kom fra fargede lyspærer både foran og bak.

Bagasjeromslokket fremstod også i en omarbeidet utgave: Knekkantene på oversiden hadde man avrundet, og flaten mellom baklyktene var nå parallell med hekkavslutningen. Dessuten ble den øvre avslutningen av skiltfeltet erstattet av en gjennomgående håndtakslist av plast.

En modell E 500 i 124-serien sett bakfra.

Mercedes-Benz modell E 500 i 124-serien

Karosserier


Eksteriør

Karosserier


Eksteriør

Åtte måneder etter markedsintroduksjonen av sedanene hadde en stasjonsvognvariant i 124-serien sin debut på IAA i Frankfurt. For første gang var chassiset med delkarosseri basert på nettopp disse stasjonsvognmodellene. Slik det i flere årtier hadde vært vanlig for mellomklasseserien til Mercedes-Benz bygde påbyggere i inn- og utland delkarosseriene om til ambulanser, flerbruksbiler eller andre spesialutførelser.

Foruten varianten med normal akselavstand, som modellene 250 D og 230 E kunne leveres med utgangspunkt i, fantes det i tillegg en forlenget utførelse, som ble tilbudet under betegnelsene 250 D, 230 E og 260 E.

I 1987 ble modellprogrammet til 124-serien først utvidet med to coupémodeller, som kompletterte tilbudet som en tredje karosserivariant.

I 1989 ble en sedan med forlenget akselavstand presentert som den fjerde karosserivarianten. Dermed fantes det etter et avbrekk på fire år igjen en lang versjon i salgsprogrammet.

I september 1991 viste Mercedes-Benz modellen 300 CE-24 Cabriolet som nok en karosserivariant i 124-serien. Etter et opphold på nøyaktig 20 år kunne man dermed igjen få en fireseters cabriolet i mellomklassen.

Coupé, sedan og stasjonsvogn i 124-serien sett ovenfra.

Mercedes-Benz coupé, sedan og stasjonsvogn i 124-serien

Stasjonsvogn i 124-serien ved havet sett fra siden.

Mercedes-Benz stasjonsvogn i 124-serien

Coupé 230 CE og 300 CE i 124-serien sett ovenfra.

Mercedes-Benz Coupé 230 CE og 300 CE i 124-serien

En modell 230 CE i 124-serien sett forfra.

Mercedes-Benz modell 230 CE, serie 124

Modell 300 CE-24 Cabriolet i 124-serien.

Mercedes-Benz modell 300 CE-24, serie 124

En modell 250 D i 124-serien med spesialpåbygg som ambulanse.

Mercedes-Benz modell 250 D i 124-serien, chassis for spesialpåbygg, Miesen 1985

En sedan i 124-serien med forlenget akselavstand sett fra siden.

Mercedes-Benz sedan med lang akselavstand, 124-serien

Alle detaljer om 124-serien

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Eksteriørvisning av en Mercedes-Benz i 124-serien.

Alle detaljer om 124-serien

Classic-M@RS (Multimedia Archive and Research System)

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Arkivet til Mercedes-Benz Classic ivaretar en unik skatt fra nærmere 130 års bilhistorie.

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Utviklingsfaser


Utviklingen til Mercedes-Benz E-Klasse

Slik fortsetter det

2. generasjon av E-Klasse

Eksteriørvisning av en Mercedes-Benz E-Klasse av 2. generasjon.

Slik fortsetter det

2. generasjon av E-Klasse

Umiskjennelig form mot økende ensartethet.

Umiskjennelig form mot økende ensartethet.