Forskningsbilen Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion viser designfilosofien som fremhever bilens rene linjer.

Designernes mål er at konsernet skal oppfattes som et internasjonalt luksusmerke. For dem er luksus mer enn eksklusive biler, det er en livsstil.

Designerne har til enhver tid fokus på vår designfilosofi om rene linjer som definerer en ny type luksus. I dag er luksus synonymt med tidløshet, med mindre fokus på det moderne. Ekte luksus er sjelden og derfor ettertraktet. Samtidig handler det i stadig mindre grad om materielle verdier, men mer om emosjonelle, autentiske opplevelser som er redusert til det vesentlige. Høyteknologiske løsninger kombinert med tradisjonell håndverkskunst og ekte nytelser blir stadig viktigere.

Vår filosofi er bygget på rene linjer og beskriver et viktig aspekt ved merket – nemlig forholdet mellom emosjoner og intelligens. For designerne er det viktig at designen er pen og intelligent, eller sagt på en annen måte – den må være hot og cool. Det er lett å bli fascinert av de hotte produktene fra Mercedes-Benz. De symboliserer på den ene side Gottlieb Wilhelm Daimler og tidsepoken for tidlige løpsbiler og klassiske biler. Den andre siden symboliserer Carl Friedrich Benz. Denne siden står for det rene og tekniske. Produktene er coole, de representerer ofte noe nytt og uventet, noe du ikke har sett før. Med denne filosofien skaper designerne ikke bare biler, de skaper en hel verden av moderne luksus.

Designfilosofien defineres av designkoden som er basert på seks retningslinjer som tolkes ulikt for hver modell. Hver enkelt modellserie får dermed sin egen karakter, samtidig som er den lett gjenkjennelig som Mercedes-Benz.