Designprosessen forløper i tett samarbeid med forsknings-, utviklings-, og produksjonsmiljøer.

Alt begynner med en idé og et utkast.

Alt begynner med en idé og et utkast.

Designprosessen starter alltid med en idé, som så resulterer i et utkast. Først eksisterer ideene alltid kun i hodet til designeren, før de blir synlige, enten på skisseblokken eller på skjermen.

De beste og mest lovende skissene velges ut, og konverteres ved hjelp av geometriske spesifikasjoner slik at proporsjoner, dimensjoner og grafikk gir et riktig bilde.

Veien til første prototype.

En detaljtro modell i leire gir en tredimensjonal opplevelse av designideen.

Veien til første prototype.

For å kunne vurdere den romlige effekten skikkelig, lages det detaljtro leiremodeller i forholdet 1:4 av utvalgte utkast. Det produseres også virtuelle datamodeller som vises på en stor projeksjonsvegg, der designerne kan betrakte og analysere utkastene sine fra ulike vinkler.

Man får sett bilen i riktig dimensjon og kan endre blant annet geometri, farge og tekstur med et klikk. Begge metodene har sine fordeler, men den virtuelle metoden kan fortsatt ikke erstatte leiremodellen som viser bilen i riktig målestokk.

Etter at teamet har tatt sin endelige beslutning, lages den første prototypen i original målestokk med hjelp av scanning og fresing. Samtlige detaljer utarbeides for hånd. Resultatet ser svært ekte ut, og synliggjør alle karakteristiske elementer på den nye bilen.

Et interiør oppstår.

Interiøret overføres i forholdet 1:1 fra skissen og utvikles innenfra og ut.
Samtlige detaljer på leiremodellen utarbeides for hånd.
Designerne som er ansvarlige for farge og dekor velger nøye ut materialer og farger.

Et interiør oppstår.

Også interiøret lages først som skisse eller rendering. En leiremodell i forholdet 1:1 gjør det mulig for designerne å vurdere formutviklingen tredimensjonalt og så og si utvikle formene innefra og ut, inntil det oppstår en estetisk velpolert romfølelse. Designerne utarbeider flere interiører, for så å velge hvilket som blir med videre.

Designerne som er ansvarlige for farge og dekor, har hundrevis av stoff-, skinn-, tre- og metallprøver å velge mellom når de skal velge ut materialer og farger. Interiørmodeller i forholdet 1:1 brukes når designerne skal vurdere hvorvidt overflater og farger passer sammen.

Vanligvis lages det utkast av samtlige av bilens betjenings- og visningselementer, som så videreutvikles inntil designerne er fornøyd.

Finale.

Prototypen er resultatet av designprosessen som startet med en idé og en skisse.

Finale.

Eksteriør og interiør settes sammen til en modell. Et team bestående av fagpersoner setter sammen de individuelt utarbeidede delene for hånd. Det oppstår en perfekt bil med alle karakteristiske detaljer, helt lik den endelige bilen som skal settes i serieproduksjon. En ny stjerne er klar for scenen.